KudoZ home » German to Dutch » Engineering: Industrial

Bürde, Bürdenspanning, Bürdeneinfluss

Dutch translation: last/belasting


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Bürde
Dutch translation:last/belasting
Entered by: Leo te Braake | dutCHem

14:04 Jan 20, 2008
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial / instrumentatie
German term or phrase: Bürde, Bürdenspanning, Bürdeneinfluss
De eenheid bij de Bürde is Ohm, ik heb het dus als electrisch uitgedaagde maar vertaald met weerstand.
Een andere sectie geeft V/A als eenheid. Dat herken ik nog wel als het zelfde. Bij de druktransmitter staat alleen de eenheid k, de Ohm is voor deze dtp-er te moeilijk gebleken.
Later kwam ik Bürdeneinfluss tegen (met een percentage van de onderhavige spanning), en in de nu beschreven datalogger Bürdenspannung. Deze fabrikant (Jumo) gebruikt in dezelfde tabel echter ook "Eingangswiderstand", dus ze bedoelen kennelijk niet precies hetzelfde.
Was Impedantie in essentie niet ook een soort weerstand?

Wie kan verwijzen naar een site met goede uitleg?
Of wat verlossende woordjes Nederlandse woordjes prevelen?
Leo te Braake | dutCHem
last/belasting
Explanation:
Bürdenspanning = spanning over de last
Bürdeneinfluss - invloed van de last

Inderdaad kan 'last' staan voor een impedantie, dwz een weerstand met daarnaast ook inductieve en/of capacitieve componenten. In wiskundige termen is een impedantie een complexe waarde, met een reële (weerstand/Ohms) en een imaginaire (inductief/capacitief)component - mocht dat je interesseren ;-)
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
Ik ga dit gebruikenn. Als de algemene letterlijke vertaling bruikbaar is, ga ik niet het specifiekere shunt gebruiken, omdat ik dat zelf niet beargumenteren kan. Bedankt!voldoet
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Shunt
Marijn de Kroon
3last/belastingHarry Borsje
2belastingsspanning
Adela Van Gils


Discussion entries: 2





  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
belastingsspanning


Explanation:
zie onderstaand document.

Of het verlossende woordjes zijn, kan ik helaas niet bevestigen.
Maar misschien dat de term je verder helpt

--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2008-01-20 14:35:00 GMT)
--------------------------------------------------

Eingangswiderstand - ingangswaarden
zie: http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/100000-1249...


    Reference: http://65.36.183.19/greenlee/im/52020569.pdf
Adela Van Gils
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Dat weet ik nog niet. Maar je kunt goed prevelen :-)


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Bürde
last/belasting


Explanation:
Bürdenspanning = spanning over de last
Bürdeneinfluss - invloed van de last

Inderdaad kan 'last' staan voor een impedantie, dwz een weerstand met daarnaast ook inductieve en/of capacitieve componenten. In wiskundige termen is een impedantie een complexe waarde, met een reële (weerstand/Ohms) en een imaginaire (inductief/capacitief)component - mocht dat je interesseren ;-)


Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 102
Grading comment
Ik ga dit gebruikenn. Als de algemene letterlijke vertaling bruikbaar is, ga ik niet het specifiekere shunt gebruiken, omdat ik dat zelf niet beargumenteren kan. Bedankt!voldoet

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Shunt


Explanation:
Een Bürde is een belastingweesrtand, in de techniek (ook in het nederlands) Shunt genoemd.
In dit geval dus zeker shunt(weerstand), shuntspanning, shuntinvloed.



    Reference: http://www.meettechniek.info/instrumenten/shuntweerstand.htm...
Marijn de Kroon
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 38
Notes to answerer
Asker: Naar mijn smaak heeft is shunt nogal specifiek, terwijl het tegelijk nevenbetekenissen heeft, zowel binnen als buiten de electronica. Evengoed bedankt


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Els Peleman: Dat is het volgens mij. Ik heb deze vraag een tijdje geleden ook gesteld en toen gaf (volgens mij Leo Van Bragt) mij dit antwoord.
3 hrs