KudoZ home » German to Dutch » Engineering (general)

absolutwertgeber

Dutch translation: (absolute-)positieopnemer


21:17 Jul 16, 2005
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
German term or phrase: absolutwertgeber
"In der Standardeinstellung wird ein Absolutwertgeber als Endschalter verwendet"

Het gaat over een onderdeel van een aandrijfmechanisme voor garagedeuren. Meer context is er niet;
Ik heb enkele vermeldingen van "absoluut encoder" gevonden, maar ik vraag me af of hiervoor misschien een betere term bestaat.
Alvast bedankt,
Chantal
Chantal Henno
Dutch translation:(absolute-)positieopnemer
Explanation:
vlgs. bijgaande ref. is het kenmerk van deze opnemer (of waardegever), dat hij niet slechts hoek*veranderingen* (van b.v. een aandrijfas) geeft, maar direct de werkelijke hoek, en in een uitgebreidere variant ook het werkelijke aantal omwentelingen vanaf de 0-positie, zodat van een met de as aangedreven garagedeur altijd de werkelijke positie bekend is (zonder dat b.v. refereren nodig is na een stroomuitval, vandaar ook dat je deze veilig als eindschakelaar kunt gebruiken); samengevat kun je dat m.i. een absolute-positieopnemer of zelfs gewoon positieopnemer noemen
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
hartelijk dank voor de gedetailleerde uitleg. Ook dank aan de andere collega's. Nog veel werkgenot ;-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2(absolute-)positieopnemerHarry Borsje
3 +1absolute waardemeter
Henk Peelen
3voeler/opnemer/sensor/probe voor de absolute waarde
Leo te Braake | dutCHem


  

Answers


39 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
absolute waardemeter


Explanation:
de encoder / meter / zender is niet zozeer zelf absoluut, maar meet de absolute waarde.

Internetreferentie:
Absolute-waardemeter met politariteitsdetector

--------------------------------------------------
Note added at 2005-07-16 21:58:19 (GMT)
--------------------------------------------------

eigenlijk:
absolute-waardemeter


    Reference: http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=28&year=1999&month...
Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 224

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  papez
9 hrs

neutral  Leo te Braake | dutCHem: politariteitsdetector??? Moeten ze zich vlgs mij mee vergist hebben...
11 hrs

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
voeler/opnemer/sensor/probe voor de absolute waarde


Explanation:
van het te meten signaal dan natuurlijk.
Betekenis van aAbsoluut :
- (electrisch) ongeacht polariteit van + en -
- (druk) niet temn opzichte van atmosferische druk, maar t.o.v. drukloos


Leo te Braake | dutCHem
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 111

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
(absolute-)positieopnemer


Explanation:
vlgs. bijgaande ref. is het kenmerk van deze opnemer (of waardegever), dat hij niet slechts hoek*veranderingen* (van b.v. een aandrijfas) geeft, maar direct de werkelijke hoek, en in een uitgebreidere variant ook het werkelijke aantal omwentelingen vanaf de 0-positie, zodat van een met de as aangedreven garagedeur altijd de werkelijke positie bekend is (zonder dat b.v. refereren nodig is na een stroomuitval, vandaar ook dat je deze veilig als eindschakelaar kunt gebruiken); samengevat kun je dat m.i. een absolute-positieopnemer of zelfs gewoon positieopnemer noemen


    Reference: http://www.pepperl-fuchs.com/fa/rotaryencoders/absolute/defa...
Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 180
Grading comment
hartelijk dank voor de gedetailleerde uitleg. Ook dank aan de andere collega's. Nog veel werkgenot ;-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tangopeter: 'positie' m.i. ook logischer ivm gebruik als eindschakelaar
21 hrs

agree  Leo te Braake | dutCHem: Ik geloof dat je hiermee elk ander antwoord overbodig hebt gemaakt, als eerste het mijne...
1 day2 hrs