KudoZ home » German to Dutch » Engineering (general)

Elektrizitäts-Lastausgleich

Dutch translation: (evenwichtige) spreiding van het elektriciteitsverbruik


11:46 Oct 24, 2007
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
German term or phrase: Elektrizitäts-Lastausgleich
: die Nutzung regenerativer Energiequellen, insbesondere durch Stromzwischenspeicherung bei netzunabhängigen Solaranlagen und durch Balancierung des Stromnetzes durch Elektrizitätsnetz-Stabilisierung oder Elektrizitäts-Lastausgleich bei netzgebundenen Windkraft- und Solaranlagen.

Hoe vertaal ik dit een beetje elegant?
Linda Flebus
Belgium
Dutch translation:(evenwichtige) spreiding van het elektriciteitsverbruik
Explanation:
Even uitleggen: in jouw tekst ontbreekt na de gevraagde term de Engelse variant 'load levelling' (zie b.v. ref.2, alleen gebruiken ze niet de juiste spelling). Ref.1 legt vervolgens haarfijn uit wat daarmee wordt bedoeld.



--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-10-24 13:17:40 GMT)
--------------------------------------------------

Ten overvloede: het gaat dus niet om een technische oplossing die rechtstreeks met de duurzame energieopwekking te maken heeft, maar om gedragsbeïnvloeding van consumenten zodat er meer elektriciteit wordt gebruikt als het wel waait, maar wij liggen te slapen.
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
Dank je wel Harry en anderen voor de deskundige hulp.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4(evenwichtige) spreiding van het elektriciteitsverbruikHarry Borsje
3elektriciteitsbuffering
Henk Peelen
2compensatie in elektriciteitsverbruik
Roel Verschueren


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
compensatie in elektriciteitsverbruik


Explanation:
het geven (bij voldoende) en nemen (bij tekort)

--------------------------------------------------
Note added at 6 min (2007-10-24 11:52:51 GMT)
--------------------------------------------------

of stroomverbruikcompensatie / nivellering

Roel Verschueren
Austria
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(evenwichtige) spreiding van het elektriciteitsverbruik


Explanation:
Even uitleggen: in jouw tekst ontbreekt na de gevraagde term de Engelse variant 'load levelling' (zie b.v. ref.2, alleen gebruiken ze niet de juiste spelling). Ref.1 legt vervolgens haarfijn uit wat daarmee wordt bedoeld.



--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-10-24 13:17:40 GMT)
--------------------------------------------------

Ten overvloede: het gaat dus niet om een technische oplossing die rechtstreeks met de duurzame energieopwekking te maken heeft, maar om gedragsbeïnvloeding van consumenten zodat er meer elektriciteit wordt gebruikt als het wel waait, maar wij liggen te slapen.



    Reference: http://www.senternovem.nl/mmfiles/Gecombineerde_opslag_van_w...
    Reference: http://www.deutscher-zukunftspreis.de/newsite/2007/kurzbesch...
Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 180
Grading comment
Dank je wel Harry en anderen voor de deskundige hulp.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: Dit klinkt erg plausibel voor deze leek...
20 mins

neutral  Roel Verschueren: ik denk echt dat er ook teruggave (compensatie) mee gemoeid is.
7 hrs
  -> Een windmolenpark dat op het net is aangesloten kan alleen geven (gevraagd én ongevraagd), maar niet terugnemen. Het net zal zich op die situatie moeten aanpassen voor een optimaal rendement.

32 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
elektriciteitsbuffering


Explanation:
Ik denk dat deze vrij eenvoudige term volstaat.

--------------------------------------------------
Note added at 1 uur (2007-10-24 12:47:03 GMT)
--------------------------------------------------

Als je het woord Ausgleich strikt opvat, zou je denken dat het gaat om teruglevering van eerder verbruikt vermogen. Ga ej uit van eenzijdige levering, dan kan buffer niet, en dan zou je het zo kunnen vertalen:
Elektrizitäts-Lastausgleich = vermogensaanvulling
Elektrizitäts-Lastausgleich = complementeren van elektrisch vermogen

--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen6 uren (2007-10-26 18:15:45 GMT)
--------------------------------------------------

Harry:
Een Anlage kan ook een vestiging, complex, fabriek et cetera zijn. In dit geval is het wellicht een flink park met een primaire doelgroep (buiten het net om), eigen buffermogelijkheden en meer, zeker wanneer het een studie voor een toekomstig project zou betreffen.

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 224
Notes to answerer
Asker: Moet er dan niet het principe inzitten van het doorgeven van te veel stroom aan het reguliere elektriciteitsnetwerk of "hineininterprätiere" ik dan?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Harry Borsje: dat is dus de Stromzwischenspeicherung...
1 min
  -> Die kun je gebuiken voor stabilisering van het net.

neutral  Leo te Braake | dutCHem: buffering kan m.i. slechts met accu's. /// ja, op die toer... dan heb je ook perslucht in zoutkoepels, en water achter hoge dijken.
1 hr
  -> vliegwiel zou ook heel mooi kunnen

neutral  Roel Verschueren: en droogfietsen hoort daar ook nog bij ;-)
8 hrs
  -> verenpakket