KudoZ home » German to Dutch » Finance (general)

Rückhaftung

Dutch translation: contragarantie


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Rückhaftung
Dutch translation:contragarantie
Entered by: Marieke

16:28 Jul 5, 2004
German to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Finance (general) / insurance export
German term or phrase: Rückhaftung
Absicherung und Finanzierung bei Ausfuhr (ÖKB und Bank)

Rückhaftung gegenüber der Bank in Form von Bankgarantien

Wien
Marieke
South Africa
contragarantie
Explanation:
eigenlijk: terugbetaling waarborgen door stellen van contragarantie

Uitleg:
Een exporteur levert goederen aan een koper in Marokko en ontvangt een bankgarantie als zekerheid voor de betaling. De garantie wordt echter afgegeven door een Marokkaanse bank; het debiteurenrisico op de koper is hiermee weliswaar afgedekt, maar daartegenover is een debiteurenrisico op de garantiestellende bank én op het land waar deze bank is gevestigd ontstaan. Dit kan worden beperkt door deze garantie te laten 'overnemen' door een bank in het eigen land van de exporteur, bijvoorbeeld de Rabobank. De Marokkaanse bank geeft dan een contragarantie af ten gunste van de Rabobank en vraagt de Rabobank om hiertegenover een betalingsgarantie af te geven aan de exporteur. De exporteur heeft vervolgens een garantie van een bank in zijn eigen land, waarmee zijn risico's optimaal zijn afgedekt.
Selected response from:

Marian Pyritz
Germany
Grading comment
Dank U voor het uitgebreide antwoord.U hebt mijn vermoeden bevestigt.Het betrof een oostenrijkse overeenkomst.Ik ben vlaming en jurist en economist .... Als U ooit een rechts of boekhoudkundige belgische of nederlandse term niet goed begrijpt,geef maar een seintje.

geert en marieke
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3contragarantie
Marian Pyritz
3omgekeerde aansprakelijkheid
Adela Van Gils


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Rückhaftung
omgekeerde aansprakelijkheid


Explanation:
Dat zou een mogelijkheid zijn.

Adela Van Gils
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 11
Grading comment
Bedankt in elk geval voor de moeite en het snelle antwoord.
De overeenkomst was in nogal hoogdraverde taal opgesteld ..... maar waarschijnlijk niet door een jurist.

Als ge ooit hulp nodig hebt...

geert en marieke
The asker has declined this answer
Comment: Bedankt in elk geval voor de moeite en het snelle antwoord.
De overeenkomst was in nogal hoogdraverde taal opgesteld ..... maar waarschijnlijk niet door een jurist.

Als ge ooit hulp nodig hebt...

geert en marieke

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Rückhaftung
contragarantie


Explanation:
eigenlijk: terugbetaling waarborgen door stellen van contragarantie

Uitleg:
Een exporteur levert goederen aan een koper in Marokko en ontvangt een bankgarantie als zekerheid voor de betaling. De garantie wordt echter afgegeven door een Marokkaanse bank; het debiteurenrisico op de koper is hiermee weliswaar afgedekt, maar daartegenover is een debiteurenrisico op de garantiestellende bank én op het land waar deze bank is gevestigd ontstaan. Dit kan worden beperkt door deze garantie te laten 'overnemen' door een bank in het eigen land van de exporteur, bijvoorbeeld de Rabobank. De Marokkaanse bank geeft dan een contragarantie af ten gunste van de Rabobank en vraagt de Rabobank om hiertegenover een betalingsgarantie af te geven aan de exporteur. De exporteur heeft vervolgens een garantie van een bank in zijn eigen land, waarmee zijn risico's optimaal zijn afgedekt.


Marian Pyritz
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 74
Grading comment
Dank U voor het uitgebreide antwoord.U hebt mijn vermoeden bevestigt.Het betrof een oostenrijkse overeenkomst.Ik ben vlaming en jurist en economist .... Als U ooit een rechts of boekhoudkundige belgische of nederlandse term niet goed begrijpt,geef maar een seintje.

geert en marieke