KudoZ home » German to Dutch » IT (Information Technology)

Mustertextkürzel

Dutch translation: (sneltoetsen voor) standaardtekstblokken, autotekst


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Mustertextkürzel
Dutch translation:(sneltoetsen voor) standaardtekstblokken, autotekst
Entered by: Jan Willem van Dormolen

17:21 Feb 19, 2009
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology)
German term or phrase: Mustertextkürzel
Bitte geben Sie an den markierten Stellen korrekte Werte an. Mustertextkürzel dürfen keine Leerzeichen, Kommata oder Semikola enthalten.

Bitte geben Sie an den markierten Stellen korrekte Werte an. Mustertextkürzel fehlen oder wurden mehrfach verwendet.
Erik Boers
Belgium
standaardtekstblokken, autotekst
Explanation:
Ik denk dat het gaat om standaardtekstblokjes waar je een sneltoets aan toewijst. In plaats van dat je dan elke keer "Jan Willem van Dormolen" moet typen, typ je "QQ" en de tekstverwerker maakt er dan automatisch "Jan Willem van Dormolen" van.
Sommige mensen gaan hier heel ver in - hele alinea's standaardcontract worden op die manier ingevoegd.
In MS Word heet deze functie Autotekst. Zelf zou ik het iets als 'standaardtekstblokken' hebben genoemd.
Selected response from:

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Grading comment
Ik heb er sneltoetsen voor standaardteksten van gemaakt. Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4standaardtekstblokken, autotekst
Jan Willem van Dormolen
2lijstelement
Jan Pott
2template code
Elma de Jong


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
template code


Explanation:
Hopelijk kom je hier verder mee. Het is een gok, maar verder kom ik ook niet. Volgens IATE is Mustertext een template. En aangezien in een template codes worden gebruikt, en template code op Google ook diverse hits oplevert, zou het misschien iets in deze richting kunnen zijn.

Elma de Jong
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: Ik dacht eerst aan template, maar ondertussen heb ik ontdekt dat Mustertext ook een vertaling is van sample text (voorbeeldtekst) en dat Kürzel soms staat voor shortcut (snelkoppeling). Misschien moet ik het in die richting zoeken.


14 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
lijstelement


Explanation:
Ook een gokje. Een muster kan in de taalkunde een paradigma zijn, dat is kort door de bocht een lijstje elementen met dezelfde kenmerken die op dezelfde plaats kunnen staan. Kan het hier gaan om de elementen (opties) van een (vervolg)keuzelijst?

Jan Pott
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
standaardtekstblokken, autotekst


Explanation:
Ik denk dat het gaat om standaardtekstblokjes waar je een sneltoets aan toewijst. In plaats van dat je dan elke keer "Jan Willem van Dormolen" moet typen, typ je "QQ" en de tekstverwerker maakt er dan automatisch "Jan Willem van Dormolen" van.
Sommige mensen gaan hier heel ver in - hele alinea's standaardcontract worden op die manier ingevoegd.
In MS Word heet deze functie Autotekst. Zelf zou ik het iets als 'standaardtekstblokken' hebben genoemd.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Ik heb er sneltoetsen voor standaardteksten van gemaakt. Bedankt!