KudoZ home » German to Dutch » Law/Patents

Weltrechtspflegeprinzip

Dutch translation: universele rechtsbevoegdheid


13:39 Jan 7, 2003
German to Dutch translations [PRO]
Law/Patents
German term or phrase: Weltrechtspflegeprinzip
Een principe uit het volkenrecht.

Diesem Prinzip zufolge ist jeder Staat befugt, Völkermord, Verbrechen gegen die Menschlichkeit sowie Kriegs- und Bürgerkriegsverbrechen unabhängig vom Tatort und der Staatsangehörigkeit von Täter und Opfer zu ahnden."
Nils Vanbellingen
Dutch translation:universele rechtsbevoegdheid
Explanation:
"The purpose of universal jurisdiction is most accurately expressed in its German translation: Weltrechtspflegeprinzip"

Ik heb gewoon de Engelse term vertaald, en ja hoor...:

"Door het principe van "universele rechtsbevoegdheid" toe te passen, breekt België dus met het eeuwenoude territorialiteitsprincipe van het strafrecht. Hierdoor kan een proces plaatsvinden over feiten die in het buitenland gepleegd werden en waarbij zowel de buitenlandse daders als de directe slachtoffers geen enkele duidelijke band onderhouden met het land waar uitspraak wordt gedaan. "

Succes,

Serge L.
Selected response from:

Serge L
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Universaliteitsbeginsel
Michael Eulenhaupt
5 +1Universaliteitsbeginsel = Universalitäts- oder Weltrechtsprinzip
Michael Eulenhaupt
4 +1universele rechtsbevoegdheidSerge L
4het beginsel van universele jurisdictiehirselina


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
universele rechtsbevoegdheid


Explanation:
"The purpose of universal jurisdiction is most accurately expressed in its German translation: Weltrechtspflegeprinzip"

Ik heb gewoon de Engelse term vertaald, en ja hoor...:

"Door het principe van "universele rechtsbevoegdheid" toe te passen, breekt België dus met het eeuwenoude territorialiteitsprincipe van het strafrecht. Hierdoor kan een proces plaatsvinden over feiten die in het buitenland gepleegd werden en waarbij zowel de buitenlandse daders als de directe slachtoffers geen enkele duidelijke band onderhouden met het land waar uitspraak wordt gedaan. "

Succes,

Serge L.



    Reference: http://www.law.kuleuven.ac.be/jura/37n2/lemaitre.htm
    Reference: http://www.asf.be/AssisesRwanda2/nl/nl_AUDIENCES_chronique04...
Serge L
PRO pts in pair: 265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Leistra
25 mins
  -> Bedankt Peter!

36 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Universaliteitsbeginsel


Explanation:
Het (internationaal-)strafrechtelijke (en dus niet per definitie volkenrechtelijke) beginsel dat een recher in een bepaald land, bv. de Nederlandse rechter, strafbare feiten in Nederland "mag" (niet moet) vervolgen naar Nederlands recht, onafhankelijk van de vraag waar ook ter wereld deze strafbare feiten werden gepleegd, respectievelijk door wie (dus onafhankelijk van de nationaliteit van de verdachte, respectievelijk dader)


    Reference: http://www.alltheweb.com/search?cat=web&cs=utf-8&l=any&q=Uni...
    Reference: http://www.alltheweb.com/search?cat=web&cs=utf-8&l=any&q=Wel...
Michael Eulenhaupt
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 90

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Benny Raemaekers
1 hr

agree  Els Peleman
3 hrs

51 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
het beginsel van universele jurisdictie


Explanation:
Talloze bronnen waaronder www.antenna.nl/bis/guatemala/guat-info-01.htm ; www.rnw.nl/achtergronden/archief/ prs/html/strafhof070499.html; www.solidaridad.nl/Guat.htm


    Reference: http://www.law.kuleuven.ac.be/iir/WP/WP30ned2.pdf
    Reference: http://www.amnesty.nl/artikelen/NK-ART0211.shtml
hirselina
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 104

54 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Universaliteitsbeginsel = Universalitäts- oder Weltrechtsprinzip


Explanation:
Ben het zojuist nog eens nagelopen, zie bv. http://www.lexetius.com/2001/1/285.html

het Bundesverfassungsgericht bevindt:

>>...Für das Strafrecht bildet neben Territorialitäts-, Schutz-, aktivem und passivem Personalitäts- sowie dem Prinzip der stellvertretenden Strafrechtspflege das *Universalitäts- oder Weltrechtsprinzip* einen solchen sinnvollen Anknüpfungspunkt <<


    Reference: http://www.lexetius.com/2001/1/285.html
Michael Eulenhaupt
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 90

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Benny Raemaekers
51 mins