KudoZ home » German to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

drehgeber

Dutch translation: roterende (hoek)encoder


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:drehgeber
Dutch translation:roterende (hoek)encoder
Entered by: Jan Verschoor

17:03 May 22, 2005
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
German term or phrase: drehgeber
roterend onderdeel van een kantenlijmmachine.

Vind geen NL-naam.

Wie wel?
Jan Verschoor
roterende (hoek)encoder
Explanation:
Engels: rotary encoder

zie websites

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 50 mins (2005-05-22 19:53:42 GMT)
--------------------------------------------------

DRAAI-PULSGEVER lijkt me beter

http://www.vandijkenelektronica.nl/site/index.php?action=pro...
Selected response from:

Marian Pyritz
Germany
Grading comment
Ik heb toch gekozen voor roterende hoekencoder, ook door het plaatje op refentie-site. Heel hartelijk dank, ook aan alle andere meedenkers.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4roterende (hoek)encoder
Marian Pyritz
3toerentalsensor, toerentalmeter, toerentalencoder, toerentalomvormer, toerentalgenerator ....
Henk Peelen
3rotatiesensor / -opnemerHarry Borsje
2 +1hoekvoeler
Leo te Braake | dutCHem
1draaier.....papez


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
draaier.....


Explanation:
...of misschien iets met "aanzwengelen".Kun je daar iets mee?

papez
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 18

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
hoekvoeler


Explanation:
of draaiingvoeler
ipvvoeler evt opnemer gebruiken

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 76

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marinus Vesseur: Dit was in dit geval de beste geweest, denk ik. Google maar eens naar hoekopnemer.
990 days
  -> Beter laat dan nooit he? Maar had je niet beter 10 dagen kunnen wachten met antwoorden? :-)

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rotatiesensor / -opnemer


Explanation:
*

Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 311

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
roterende (hoek)encoder


Explanation:
Engels: rotary encoder

zie websites

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 50 mins (2005-05-22 19:53:42 GMT)
--------------------------------------------------

DRAAI-PULSGEVER lijkt me beter

http://www.vandijkenelektronica.nl/site/index.php?action=pro...


    Reference: http://www.tevel.nl/meten.html
    Reference: http://www.tevel.nl/Lenord/294.html
Marian Pyritz
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 50
Grading comment
Ik heb toch gekozen voor roterende hoekencoder, ook door het plaatje op refentie-site. Heel hartelijk dank, ook aan alle andere meedenkers.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Harry Borsje: Draait dit onderdeel inderdaad zelf? Ik betwijfel het!
1 min

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
toerentalsensor, toerentalmeter, toerentalencoder, toerentalomvormer, toerentalgenerator ....


Explanation:
Een drehgeber is een inkorting van drehzahlgeber.


Internetreferentie:
rotary encoder [tech.] der Drehgeber
shaft encoder [tech.] der Drehgeber
speed sensor [tech.] der Drehgeber

--------------------------------------------------
Note added at 2005-05-23 08:55:21 (GMT)
--------------------------------------------------

Ik vraag me ook af of het onderddel zelf draait.
Waarom heet een Geber Geber of een encoder encoder.
Dit onderdeel meet een bepaalde grootheid en geeft (vandaar het Duitse Geber) hiervoor een meetsignaal af dat bruikbaar is voor verdere verwerking. Omdat hij hij die grootheid omvormt in een bruikbaar signaal, heet hij in het Engels encoder. Vanwege dit voelen / meten, omvormen (vormen van het meetsignaal) zijn er dus zoveel Nederlandse vertalingen mogelijk: toerentalsenzor, -voeler, meter, -encoder.
Uitendelijk kan het Duitse Geber ook nog een generator zijn. Een Inkrementalgeber is een stappengenerator. Je kunt een Geber in feite altijd wel vertalen met generator; weliswaar laat hij de grootte van het meetsignaal bepalen door de gemeten grootheid, maar vanuit het verwerkend element gezien, genereert hij het signaal. Toch is generator niet de meest duidelijke vertaling. Ik zou kiezen voor voeler, meter of omvormer


    Reference: http://dict.leo.org/?lp=ende&lang=de&searchLoc=0&cmpType=rel...
Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 443