KudoZ home » German to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

Not-Aus-Reißleinen

Dutch translation: noodstoptrekkoorden


14:37 Aug 15, 2006
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Snijmachine
German term or phrase: Not-Aus-Reißleinen
Immer die Funktion der Not-Aus-Schalter und Not-Aus-Reißleinen überprüfen (mindestens 1x am Tag)

Reißlinien las ik eerst, en dat zijn scheurranden volgens het wordenboek. Maar hier worden kennelijk touwen bedoeld, die de stroom uitschakelen als je er tegenaan loopt of valt.
Ik weet dat die bestaan, maar ik heb nooit een ordentelijk woord daarvoor onthouden.
Iemand?
Leo te Braake | dutCHem
Dutch translation:noodstoptrekkoorden
Explanation:
lijkt mij hier bedoeld, want anders is het wel erg eenmalig (en hoe test je ze dan?)

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2006-08-15 15:01:41 GMT)
--------------------------------------------------

Komt vlgs. mij gewoon neer op slordig taalgebruik in de brontekst:

Ernst (DE/NL):
Reißleinenschalter m (Elektr) / pull cord switch

LEO:
pull cord switch [elec.] der Reißleinenschalter
emergency pull wire switch [tech.] der Seilzugnotschalter

Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
Dit is het geworden, bedankt.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5veiligheids-trekkoordschakelaar
Marijn de Kroon
4 +1noodstoptrekkoordenHarry Borsje
4scheurkoord, scheurlijn
Roeland


Discussion entries: 1





  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
scheurkoord, scheurlijn


Explanation:
Een touw of een band waarmee de stroom in geval van nood kan worden uitgeschakeld.

Roeland
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 10

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Susanne Bittner
0 min

neutral  Harry Borsje: hier heb ik nog nooit van gehoord
3 mins

disagree  Stephanie Wloch: Scheurkoord is slechts voor parachute en luchtballon. Juist is trekkoord. Not-Aus is ook niet vertaald.
6 hrs

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
noodstoptrekkoorden


Explanation:
lijkt mij hier bedoeld, want anders is het wel erg eenmalig (en hoe test je ze dan?)

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2006-08-15 15:01:41 GMT)
--------------------------------------------------

Komt vlgs. mij gewoon neer op slordig taalgebruik in de brontekst:

Ernst (DE/NL):
Reißleinenschalter m (Elektr) / pull cord switch

LEO:
pull cord switch [elec.] der Reißleinenschalter
emergency pull wire switch [tech.] der Seilzugnotschalter



Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 311
Grading comment
Dit is het geworden, bedankt.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Stephanie Wloch: noodstop-trekkoordschakelaar afbeelding hier http://www.produkte.schmersal.de/585/619/22758/details.html?...
7 hrs

43 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
veiligheids-trekkoordschakelaar


Explanation:

NIEUWSARCHIEF JUNI 2004

Veiligheids-trekkoordschakelaar RPS - juni 2004

Met de EUCHNER RPS (Rope Pull Switch) wordt een nieuwe productlijn aan de groep veiligheid toegevoegd: een koordbediende nood-uit schakelaar. Speciaal daar waar installaties volgens de EN418 niet kunnen worden beveiligd met veiligheidskappen (bijvoorbeeld bij zeer lange productielijnen) wordt een nood-uit functie beschikbaar gesteld die op alle plaatsen direct te bedienen is. De RPS schakelaar kan worden gereset indien het koord een bepaalde voorspanning heeft bereikt. In deze toestand mag de machine functioneren. Wanneer aan het koord wordt getrokken (aanspannen) maar ook wanneer het koord verslapt of breekt volgt de noodstop: de veiligheidscontacten in de schakelaar worden verbroken. De RPS moet dan weer handmatig worden gereset. Door een kijkglas is een schaal te zien waarop de koordspanning af te lezen is en een streep die in het midden moet staan. Boven de reset draaiknop heeft de RPS nog een extra nood-uit knop. Accessoires: een complete bevestigingsset met koord in diverse lengtes.




    Reference: http://www.euchner.nl/juni04.htm
Marijn de Kroon
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 199