KudoZ home » German to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

Anlüfthebel

Dutch translation: ontluchtingshendel; beluchtingshendel


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Anlüfthebel
Dutch translation:ontluchtingshendel; beluchtingshendel
Entered by: Linda Flebus

19:31 Apr 2, 2007
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
German term or phrase: Anlüfthebel
Zo ziet het er uit: http://www.mercateo.com/p/329-33068101/Anluefthebel_zum_Anhe...

maar hoe heet zoiets?
Linda Flebus
Belgium
ontluchtingshendel; beluchtingshendel
Explanation:
Lijkt me een goede vertaling.

http://www.gur-valves.com/pdf/SV106.pdf
Anlüfthebel (dicht) 2 / ventilate-lever

Ontluchtingshendel:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/316929
- ontluchtingshendel vol in, keer of 5 kicken, rustig, gewoon zodat ie rondgaat


Beluchtingshendel:
http://www.skantiek.nl/index2.php?p=kach&page=20031208220204
Ook de beluchtingshendel bovenin is erg handig.
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Dank je wel Henk, dit past het beste in de tekst
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2tasterlichter
vic voskuil
3ontluchtingshendel; beluchtingshendel
Henk Peelen
4 -1Luchttoevoer hefboom
Roel Verschueren


Discussion entries: 1





  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Luchttoevoer hefboom


Explanation:
Wild guess

--------------------------------------------------
Note added at 30 min (2007-04-02 20:02:07 GMT)
--------------------------------------------------

Anlüft betekent wel instromende lucht...

Roel Verschueren
Austria
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  vic voskuil: en hefboom betekent "hijs de eik op"...CL4 is ook niet echt de waarde die bij een wild guess past....
28 mins

52 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
tasterlichter


Explanation:
ik denk dat het anlüften (in principe ontluchten/ontspannen) er niet bij hoeft. in elk geval volgens wel 2 google hits niet. Ik heb helaas de pagina's niet direct voor je want mijn Firefox liep vast, en deze browser herkent de pagina's niet.
In het kort: een meetklok heeft een taststift en de anlüfthebel zorgt ervoor dat je die taststift weer los krijgt als je hem ietsje te strak hebt opgespannen...

taststiftlichter lijkt mij ook een optie, maar is op het internet nog nooit gebruikt, en als je zelf een ander woord hebt voor taststift dan valt dat misschien ook wel voor -lichter in te vullen :)

--------------------------------------------------
Note added at 59 mins (2007-04-02 20:31:19 GMT)
--------------------------------------------------

zie opeens "klep"...wat voor klep? ik ben op jouw link afgegaan, en daar komt volgens mij geen veiligheidsklep aan te pas...
...weet niet 123 of kleplichter/-ontspanner hier werkt....zal even moeten zoeken.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-04-02 20:47:42 GMT)
--------------------------------------------------

een kleplichter blijft wel erg specifiek aan het onderwerp uitlaat plakken...
dan maar een "lichter van de veiligheidsklep"...
Dat éénjaarlijkse kan ik niet direct plaatsen, maar zo lang jij er een duidelijk tekstje van kan maken, vind ik alles best:)

vic voskuil
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 190
Notes to answerer
Asker: Het gaat over onderhoud van veiligheidskleppen en daar zou je blijkbaar minstens 1 keer per jaar die Anlüfthebel moeten gebruiken. Ik denk dat het om hetzelfde principe gaat hier...


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marijn de Kroon: Bremslüfter is""remlichter", tasterlichter lijkt me OK, maar wellicht kan "meetstiftlichter" ook
4 mins
  -> dank je Marijn, misschien wil je nog even kijken naar de info die erbij gekomen is; het blijkt niet om een meetklok te gaan...

agree  Susanne Bittner: Anlüften of Lüften betekent alleen maar optillen =lichten.
10 hrs
  -> dank je Susanne! en uitstekende opmerking!

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ontluchtingshendel; beluchtingshendel


Explanation:
Lijkt me een goede vertaling.

http://www.gur-valves.com/pdf/SV106.pdf
Anlüfthebel (dicht) 2 / ventilate-lever

Ontluchtingshendel:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/316929
- ontluchtingshendel vol in, keer of 5 kicken, rustig, gewoon zodat ie rondgaat


Beluchtingshendel:
http://www.skantiek.nl/index2.php?p=kach&page=20031208220204
Ook de beluchtingshendel bovenin is erg handig.

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 443
Grading comment
Dank je wel Henk, dit past het beste in de tekst

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  vic voskuil: Sorry Henk, leuke woorden, maar je voorbeelden zijn totaal andere types hendel, en in het Engels hadden ze beter lifting ipv ventilate kunnen gebruiken zoals in de rest van diezelfde tekst.
10 hrs