KudoZ home » German to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

wegabhängig

Dutch translation: afhankelijk van de (afgelegde) afstand


19:25 Sep 19, 2007
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Control engineering
German term or phrase: wegabhängig
Mijn vraag heeft betrekking op de handleiding van een industriële machine. Hierin komen de volgende twee zinnen voor:
"Die Ausgänge für die Vorschübe werden wegabhängig geschaltet. Jedoch die Geschwindigkeit wird über Drosseln eingestellt."
Met dat "wegabhängig geschaltet" zit ik in mijn maag; in mijn naslagwerken heb ik niks gevonden, in een oud Translation Memory wel het begrip "trajectafhankelijk", maar ik weet niet of dat hier wel klopt.
Jacob Winsemius
Dutch translation:afhankelijk van de (afgelegde) afstand
Explanation:
In *deze* context (met 'anderzijds (...) snelheidsafhankelijk') kun je ook kiezen voor positieafhankelijk.

Wegafhankelijk heeft erg veel weg van een germanisme - dat in het NL net niet goed uitpakt.
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
Bedankt Harry, ik heb "positieafhankelijk" gebruikt, dat lijkt me de beste oplossing.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2wegafhankelijk
Hendrika Müller
3 +1afhankelijk van de (afgelegde) afstandHarry Borsje


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
wegafhankelijk


Explanation:
Komt in samenhang met besturen/schakelen op internet vaker voor. Zie links.


    www.vzw-bachelor.be/leren/bnt/CHP%20R_V%20aug%202002.pdf (wegafhankelijke schakeling)
    www.bakon.eu.com/298.html?&no_cache=1 (wegafhankelijk geschakeld)
Hendrika Müller
Germany
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leo van bragt
3 hrs

agree  Arnold van Druten: trajectafhankelijk gibt es im Maschinenbau aber genauso
11 hrs

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
afhankelijk van de (afgelegde) afstand


Explanation:
In *deze* context (met 'anderzijds (...) snelheidsafhankelijk') kun je ook kiezen voor positieafhankelijk.

Wegafhankelijk heeft erg veel weg van een germanisme - dat in het NL net niet goed uitpakt.

Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 311
Grading comment
Bedankt Harry, ik heb "positieafhankelijk" gebruikt, dat lijkt me de beste oplossing.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Susanne Bittner
43 mins