KudoZ home » German to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

Kriechfähig

Dutch translation: (gemakkelijk) kruipend


16:13 Jan 19, 2008
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Zerkleinerungsmaschine
German term or phrase: Kriechfähig
Werden besonders aggressive Stoffe zerkleinert, müssen die Wartungsintervalle entsprechend verkürzt werden.
Kritische Stoffe in diesem Sinne sind solche, die:
Fett anlösen oder auswaschen,
besonders zu Staubbildung neigen,
besonders kriechfähig oder abrasiv sind,


Het gaat hier wschl. om stoffen/vloeistoffen die overal makkelijk door-/indringen. Bestaat hiervoor een term in het Nederlands?
Joop Debrabandere
Belgium
Dutch translation:(gemakkelijk) kruipend
Explanation:
Kluwer Polytechnisch woordenboek:
kriechen : kruipen, doorlekken
Kriecheffekt: kruipwerking
etc.
Vgl. kruipolie (zie link)
Selected response from:

Margreet Logmans
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2penetrant
Leo te Braake | dutCHem
3 +1(gemakkelijk) kruipendMargreet Logmans
3kruipeigenschappenHarry Borsje
2indringend
Henk Peelen


  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
(gemakkelijk) kruipend


Explanation:
Kluwer Polytechnisch woordenboek:
kriechen : kruipen, doorlekken
Kriecheffekt: kruipwerking
etc.
Vgl. kruipolie (zie link)


    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruipolie
Margreet Logmans
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: da zou ik zeggen "overal tussenkruipen / inkruipen": overal tussenkruipen / inkruipen of sterk eroderen
22 mins
  -> Dank je!

57 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
indringend


Explanation:
ik zou het letterlijk vertalen

bijzonder gemakkelijk ergens indringen, of eroderen(d werken),
bijzonder indringend of eroderend zijn,
sterk doordringen of eroderen


Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 443

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
penetrant


Explanation:
Betekent vrijwel hetzelfde als indringent, missien nog meer doordringend.
Een penetrant (middel) wordt gebruikt in NDO-onderzoek bij metalen. Dan gaat het ook over een (kleur)stof die door de kleinste porien weet door te dringen

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 76

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elsbeth de Jager: lijkt mij ook de meest mooie oplossing.
33 mins

agree  Henk Peelen: Was ook mijn eerste gedachte, maar ik dacht die term te veel was gereserveerd voor geuren.
4 hrs
  -> Eén van de NDO-tests waar ik ooit werkte heette daar penetrant-test...

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kruipeigenschappen


Explanation:
stoffen die... bijzondere kruip- of abrasieve eigenschappen bezitten/vertonen

M.i. is het taalkundige probleem vooral dat kruipeigenschappen meestal (voor smeermiddelen) als positief worden beschouwd en dat je nu met het bijv. nw. moet aangeven dat die eigenschappen ook *te* goed kunnen zijn.


Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 311

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: bij kruipeigenschappen denk ik eigenlijk nooit aan het type kruip als in bv kruipolie, maar wel aan kruip van bv Teflon.
10 hrs