KudoZ home » German to Dutch » Medical (general)

Wiederfindungsraten

Dutch translation: terugvindpercentage


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Wiederfindungsraten
Dutch translation:terugvindpercentage
Entered by: Margreet Logmans

12:46 Apr 8, 2008
German to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical (general) / Drogentest
German term or phrase: Wiederfindungsraten
Dit gaat om een drugstest die 'ter plekke' met speciale apparatuur uitgevoerd kan worden, maar dan wel in een laboratorium gecontroleerd wordt. Er wordt dan gesteld dat er een hoog percentage 'Wiederfindungsraten' is. Vanuit de context denk ik aan 'reproduceerbaarheid'. Verderop wordt gezegd dat de 'Wiederfindungsraten' voor bepaalde groepen drugs bepaald zijn.

Dezelfde term is al eens gevraagd in de combinatie Duits-Engels, en toen was het antwoord 'recovery rate'. De vertaling daarvan is volgens mijn woordenboek 'herstelsnelheid'. Lijkt me slecht te passen. Alle inzichten welkom!
Margreet Logmans
Netherlands
terugvindpercentage
Explanation:
Gebruikt in richtlijn 87/153/EEG (EN: percentage recovery)

Ik vraag me wel af of ze het hier bedoelen t.o.v. de aanweizge hoeveelheid in het bloed of dat ze de lokale en laboratoriummethode vergelijken.
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
Dank je wel. Ik heb jouw oplossing overgenomen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1terugvindpercentageHarry Borsje
2terugwinningspercentages
Susanne Bittner


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
terugvindpercentage


Explanation:
Gebruikt in richtlijn 87/153/EEG (EN: percentage recovery)

Ik vraag me wel af of ze het hier bedoelen t.o.v. de aanweizge hoeveelheid in het bloed of dat ze de lokale en laboratoriummethode vergelijken.



    Reference: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:...
Harry Borsje
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Dank je wel. Ik heb jouw oplossing overgenomen.
Notes to answerer
Asker: Dit is ook een erg nuttige link voor mijn tekst, dank je wel! In mijn tekst gaat het erom de resultaten te bevestigen door een labtest. (Vermoedelijk vanwege rechtsgeldigheid)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sinsel
48 mins

4 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
terugwinningspercentages


Explanation:
S. Link

--------------------------------------------------
Note added at 7 Min. (2008-04-08 12:53:35 GMT)
--------------------------------------------------

http://de.wikipedia.org/wiki/Wiederfindungsrate
http://www.websters-online-dictionary.org/translation/Dutch/...
Zie met name de Wiki. Het is nauwkeuriger dan reproduceerbaarheid, denk ik.

--------------------------------------------------
Note added at 28 Min. (2008-04-08 13:14:22 GMT)
--------------------------------------------------

Terugvind* had ik ook al aan gedacht. Groetjes, Susanne

Susanne Bittner
Native speaker of: German
PRO pts in category: 10
Notes to answerer
Asker: S. Link????

Asker: Je hebt gelijk, reproduceerbaarheid is niet hetzelfde. Ik ga me in de wiki-link verdiepen!