KudoZ home » German to Dutch » Construction / Civil Engineering

der Zwinger

Dutch translation: versterkte toren


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Zwinger
Dutch translation:versterkte toren
Entered by: Jan Willem van Dormolen

13:41 Jul 2, 2003
German to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Construction / Civil Engineering / kastelen,steden,toerisme,cultuur
German term or phrase: der Zwinger
Resten der Stadtbefestigung (in Muenster): der Buddenturm, der Zwinger

de vulmuren?
Christine Witmer
Netherlands
Versterkte toren
Explanation:
Zwinger kan een aantal betekenissen hebben ivm kastelenbouw, o.a. ook singel. Maar hoe kunnen er van een singel (of andere lege ruimte) restanten te bezichtigen zijn? Daarvoor moet er toch iets gebouwd zijn ooit? Vandaar dat ik denk dat het in dit geval om een versterkte toren gaat. (Bron: Kramers woordenboek)
Selected response from:

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1de ruimte tussen de binnen-en buitenmuur van een burcht
Evert DELOOF-SYS
4 +2Versterkte toren
Jan Willem van Dormolen
3kooi, kerker, gevangenis
Henk Peelen


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
de ruimte tussen de binnen-en buitenmuur van een burcht


Explanation:
Staat letterlijk in m'n Woordenboek Duits-Nederlands, 2001

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Benny Raemaekers
23 mins

21 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Versterkte toren


Explanation:
Zwinger kan een aantal betekenissen hebben ivm kastelenbouw, o.a. ook singel. Maar hoe kunnen er van een singel (of andere lege ruimte) restanten te bezichtigen zijn? Daarvoor moet er toch iets gebouwd zijn ooit? Vandaar dat ik denk dat het in dit geval om een versterkte toren gaat. (Bron: Kramers woordenboek)

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 14
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord: http://www.goslarer-zwinger.de/Museum/
11 hrs

agree  Peter Leistra
1 day6 hrs

1 day20 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kooi, kerker, gevangenis


Explanation:
Volgens Wahrig is een Zwinger ook een dierenkooi. Kluwer vertaalt het ook met een kooi voor honden. Wanneer men dus de ruimte tussen twee muren bedoelt, is dat natuurlijk inclusief die muren. Waarschijnlijk was die in gebruik als kerker, gevangenis. Versterkte toren kan ok wel, die werd ook vaak gebruikt als kerker.

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 162