KudoZ home » German to Dutch » Tech/Engineering

Faltenschwabbel

Dutch translation: lepzwam


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Faltenschwabbel
Dutch translation:lepzwam
Entered by: stephie

12:16 Jan 22, 2004
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering / Dentaltechnik
German term or phrase: Faltenschwabbel
Polieren Sie mit einer trockenen Polierpaste und einem Faltenschwabbel Ihr Gussobjekt bei ca. 6000 1/min auf Hochglanz
stephie
Belgium
lepzwam
Explanation:
collega Peelen heeft gelijk alleen is het geen schijf maar een zwammetje cq sponsje.Hoe klein of groot doet er niet toe Gezien Dentaltechniek hééé'l klein dus
Selected response from:

papez
Netherlands
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5lepzwampapez
3lepzwampapez
2lepschijf, lappenschijf, geplooide polijstschijf
Henk Peelen


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
lepschijf, lappenschijf, geplooide polijstschijf


Explanation:
Het lijkt me een schijf waarbij de plooien (of losse doekjes) haaks op het polijstvlak en de draagschijf staan. Door deze constructie wordt weinig druk uitgeoefend: bij verhoogde druk gaan de plooien of doekjes platter liggen.

Kluwer
schwabbeln = polijsten
Schwabbelscheibe = lappenschijf, lepschijf

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-22 12:50:31 (GMT)
--------------------------------------------------

Lepschijf vind ik verder nergens, lappenschijf wel

dikke vandalen:
lappenschijf = polijstschijf bestaande uit verschillende (ik vraag me af of ze niet \"verscheidene\" bedoelen) lagen cirkelvormige lappen

Internetreferentie:
http://www.caravanhandboek.nl/fvv/poetsen.htm
Voor de finishing touch gaat er niets boven een lappenschijf: een groot aantal lapjes die tot een dikke schijf aan elkaar zijn gestikt. De schijf wordt met een passende pen in een boormachine gezet. Laat de zijkant van de schijf even tegen een stuk polijstvet draaien en zet hem dan op het te polijsten metaal. Uitpoetsen en je kunt je haar kammen in dat zo-even nog wit uitgeslagen bromfietsmotortje.


Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 2459

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  papez: de schijf waar ze het hie over hebben is van een vastere structuur. Ik denk eerder dat hier een zachte substantie wordt bedoeld die in zich naar de vorm voegt. Schwabbel is iets lobbigs zachts. bij spek- en serpentijsteen gebruiken we dit op deze "spons
3 hrs

2 days5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lepzwam


Explanation:
collega Peelen heeft gelijk alleen is het geen schijf maar een zwammetje cq sponsje.Hoe klein of groot doet er niet toe Gezien Dentaltechniek hééé'l klein dus

papez
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 133

5 days   confidence: Answerer confidence 5/5
lepzwam


Explanation:
de puntjes horen bij collega Peelen thuis en niet bij mij. mijn opmerking was alllen bedoeld als een aanvulling op zijn vertaling.
Sorry dat het zo liep, trouwens ik vind dit gebeuren alleen maar leuk en hoef niet zo nodifg te scooren.Weet sowieso niet wat ik er al of niet mee kan,
doeg CP

papez
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 133