KudoZ home » German to Dutch » Tourism & Travel

eine katholische geprägte Region

Dutch translation: katholieke regio/gebied - gebied dat van oorsprong katholiek is


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:eine katholische geprägte Region
Dutch translation:katholieke regio/gebied - gebied dat van oorsprong katholiek is
Entered by: Adela Van Gils

09:30 Apr 5, 2007
German to Dutch translations [PRO]
Tourism & Travel
German term or phrase: eine katholische geprägte Region
Ik weet precies wat er bedoeld wordt, maar kan iemand "geprägt" in één woord vertalen?
Elsbeth de Jager
Netherlands
katholieke regio/gebied - gebied dat van oorsprong katholiek is
Explanation:
zoiets, maar ligt aan de tekst

dat oorspronkelijk katholiek was, enz.

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2007-04-05 09:37:21 GMT)
--------------------------------------------------

katholieke achtergrond

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2007-04-05 09:44:56 GMT)
--------------------------------------------------

de van oorsprong katholieke regio

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2007-04-05 09:50:25 GMT)
--------------------------------------------------

katholieke wortels - zie internet, evenals bovenstaande

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2007-04-05 09:53:29 GMT)
--------------------------------------------------

Gezien de katholieke achtergrond van deze regio zal het geen verbazing wekken dat meer dan de helft van die zetels waarschijnlijk in het kamp van het CDA terecht gaat komen.


--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2007-04-05 09:53:49 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.nederlandtransparant.nl/Document.aspx?id=793
Selected response from:

Adela Van Gils
Netherlands
Grading comment
bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2een katholiek georiënteerde regio
Roel Verschueren
3 +3een door het katholicisme bepaalde / gestempelde / gevormde regio
Henk Peelen
4 +1katholieke regio/gebied - gebied dat van oorsprong katholiek is
Adela Van Gils
4een door en door katholieke streek
Wouter van Kampen
3een traditioneel katholieke regio
vic voskuil
3een overwegend katholiek gebiedJacob Winsemius
3een katholiek beïnvloede regio
webred
2een katholiek geente regio
Susanne Bittner


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
een katholiek beïnvloede regio


Explanation:
ja, dat vind ik ook een enorm lastig woord om deftig vertaald te krijgen. Je weet wat er mee bedoeld wordt, maar dan...
Een poginkje dus...

webred
Belgium
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Henk Peelen: Klinkt alsof het van buiten komt. Ik zou dan liever "gevormd" zeggen.
42 mins
  -> akkoord, ik twijfelde nog tussen die twee

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
een katholiek georiënteerde regio


Explanation:
in deze context zou ik "georiënteerd" gebruiken.

Roel Verschueren
Austria
Works in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
4 mins

agree  Henk Peelen
35 mins

19 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
een katholiek geente regio


Explanation:
met trema natuurlijk

Susanne Bittner
Native speaker of: German
PRO pts in category: 8

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
katholieke regio/gebied - gebied dat van oorsprong katholiek is


Explanation:
zoiets, maar ligt aan de tekst

dat oorspronkelijk katholiek was, enz.

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2007-04-05 09:37:21 GMT)
--------------------------------------------------

katholieke achtergrond

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2007-04-05 09:44:56 GMT)
--------------------------------------------------

de van oorsprong katholieke regio

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2007-04-05 09:50:25 GMT)
--------------------------------------------------

katholieke wortels - zie internet, evenals bovenstaande

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2007-04-05 09:53:29 GMT)
--------------------------------------------------

Gezien de katholieke achtergrond van deze regio zal het geen verbazing wekken dat meer dan de helft van die zetels waarschijnlijk in het kamp van het CDA terecht gaat komen.


--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2007-04-05 09:53:49 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.nederlandtransparant.nl/Document.aspx?id=793

Adela Van Gils
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12
Grading comment
bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elsowina: met: de van oorsprong katholieke regio
27 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
een door het katholicisme bepaalde / gestempelde / gevormde regio


Explanation:
http://www.refdag.nl/artikel/90817/In katholiek Spanje besta...

Hoewel de grondwet van Spanje aconfessioneel is, dus neutraal, is Spanje in werkelijkheid een door het rooms-katholicisme gestempelde natie.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  papez: door het..bepaald , event.door het ..beinvloed komt het sterks overeen met de gebruikte formulering. helemaal mee eens.
4 hrs

agree  Stephanie Wloch: gaat qua lading van de brontekst in de goede richting, wellicht kan ook iets van "een regio met een katholiek karakter"
9 hrs

agree  Wouter van Kampen: ..... gevormde streek
1 day15 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
een overwegend katholiek gebied


Explanation:
Ik doe mijn duit ook nog even in het zakje.

Jacob Winsemius
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 27

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
een traditioneel katholieke regio


Explanation:
als het nog iets zwaarder aangezet moet worden...
(à la traditioneel katholieke landen als Spanje en Ierland)

vic voskuil
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 21
2 corroborated select projects
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?

1 day16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
een door en door katholieke streek


Explanation:
Je moet Region in een dergelijke context niet vertalen met regio.
Geprägt is letterlijk "een stempel"zetten op (eender wat voor materiaal). Figuurlijk gebruikt is het een zeer sterke term. Men wil zeggen dat het Katholicisme op deze streek een zeer sterke invloed heeft gehad en dat deze invloed nog steeds overal herkenbaar is.

Wouter van Kampen
Thailand
Native speaker of: Dutch