KudoZ home » German to Finnish » Biology (-tech,-chem,micro-)

biofluorescence

Finnish translation: fluoresenssi


22:04 Jun 14, 2005
German to Finnish translations [PRO]
Biology (-tech,-chem,micro-) / Biotechnology
German term or phrase: biofluorescence
Viele englischsprachige Quellen im Net bei Suchmaschinen-Eingabe.
Bernd Luecke
Finland
Finnish translation:fluoresenssi
Explanation:
a-klorofyllin fluoresenssi-ilmiöön. = fluorescence of alpha-chlorophyll
Fluorescence of living cells is described just als "fluorescence"=fluoresenssi
Selected response from:

Tuulikki
Grading comment
Kiitos!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4elävien solujen fluoresenssixxxAlfa Trans
4fluoresenssiTuulikki


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fluoresenssi


Explanation:
a-klorofyllin fluoresenssi-ilmiöön. = fluorescence of alpha-chlorophyll
Fluorescence of living cells is described just als "fluorescence"=fluoresenssi


    www.ymparisto.fi/download. asp?contentid=35359&lan=fi
Tuulikki
PRO pts in category: 3
Grading comment
Kiitos!

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
elävien solujen fluoresenssi


Explanation:
Geenteknologian kaupallistumisen
seurauksena tarjolla on valmiita
GFP:n sisältäviä plasmideja,
joiden avulla käytännöllisesti
katsoen mihin tahansa solun
proteiiniin voidaan liittää GFP.
Kuvaannollisesti sanoen voimme
GFP:n avulla kytkeä solun sisävalot
päälle ja tarkastella valitsemamme
solun osaa tai rakennetta.
Koska GFP ei häiritse proteiinien
normaalia toimintaa ja koska
UV-valossa vihreä fluoresenssi
on jatkuvaa, voidaan myös elävän
solun sisäisiä tapahtumia seurata
ja tallentaa ne filmille. Vanhojen
värjäysmenetelmien tuottamista
kuolleiden solujen kuvista on
GFP:n ansiosta siirrytty elävien
kuvien aikakauteen.



    Reference: http://www..csc.fi/lehdet/tietoyhteysTY3_2002.pdf
xxxAlfa Trans
Native speaker of: Finnish