KudoZ home » German to Norwegian » Automotive / Cars & Trucks

Startmaske

Norwegian translation: startbilde


10:37 Apr 6, 2007
German to Norwegian translations [PRO]
Automotive / Cars & Trucks / Serviceskole
German term or phrase: Startmaske
Ordboka sier "fast bitgruppe", men det blir så klønete. Det har med dataapplikasjoner å gjøre, men jeg har ingen kontekstsetninger. Dessuten er dere vel på påskeferie alle sammen... :)
Astrid Waatland
Norway
Norwegian translation:startbilde
Explanation:
Dette er ikke nødvendigvis et skjermbilde med noen omfattende meny. I blant inneholder startbildet felter for pålogging, og ikke stort mer. Andre ganger er startbildet en slags reklame for nettstedet, og det vil være nødvendig å klikke på et felt kalt "nächste", "next", "neste" eller tilsvarende for å gå videre. På engelsk brukes (blant annet) "start screen", og på norsk finnes en god del treff på "startbilde".

Siden Micosoft tydeligvis ikke bruker "startbilde" eller tilsvarende på norsk (heller ikke på engelsk eller tysk), finnes mange nettreff også på "oppstartbilde", "oppstartskjerm", "startskjermbilde" osv.

Jeg prøver forresten selv å unngå "skjerm" i betydningen "skjermbilde", fordi "skjerm" på norsk i større grad enn på engelsk betyr den fysiske skjermen, og ikke skjermbildet/bildet man ser på skjermen.
Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
Takk, Tor! :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4startbilde
Tor G Jensen
4startmeny
Bjørnar Magnussen


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
startmeny


Explanation:
Hvis det handler om data, er det stor sjanse for at "Startmaske" betyr "startmeny"

Ref 1: "English - start menu
German - Startmaske f"

Ref 2: "2.1 Wählen Sie Start(Menü) > Einstellungen> Systemsteuerung ... nun mit der linken Maustaste einmal auf OK (unten), um auf die "Startmaske" zurückzukehren."


    Reference: http://www.festo-didactic.com/int-en/services/online-diction...
    Reference: http://www.radioschefer.ch/internet/InstWin9598.htm
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 30

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
startbilde


Explanation:
Dette er ikke nødvendigvis et skjermbilde med noen omfattende meny. I blant inneholder startbildet felter for pålogging, og ikke stort mer. Andre ganger er startbildet en slags reklame for nettstedet, og det vil være nødvendig å klikke på et felt kalt "nächste", "next", "neste" eller tilsvarende for å gå videre. På engelsk brukes (blant annet) "start screen", og på norsk finnes en god del treff på "startbilde".

Siden Micosoft tydeligvis ikke bruker "startbilde" eller tilsvarende på norsk (heller ikke på engelsk eller tysk), finnes mange nettreff også på "oppstartbilde", "oppstartskjerm", "startskjermbilde" osv.

Jeg prøver forresten selv å unngå "skjerm" i betydningen "skjermbilde", fordi "skjerm" på norsk i større grad enn på engelsk betyr den fysiske skjermen, og ikke skjermbildet/bildet man ser på skjermen.

Tor G Jensen
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 36
Grading comment
Takk, Tor! :)