KudoZ home » German to Norwegian » Automotive / Cars & Trucks

Pop-up

Norwegian translation: hurtigmeny


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Pop-up
Norwegian translation:hurtigmeny
Entered by: Astrid Waatland

15:51 Apr 7, 2007
German to Norwegian translations [PRO]
Automotive / Cars & Trucks / Serviceskole
German term or phrase: Pop-up
Som i "Pop-up-Maske". "Maske"-delen av dette er jo grei nå, men har vi en god norsk oversettelse for "pop-up"?
Astrid Waatland
Norway
hurtigmeny
Explanation:
Jeg kjenner til minst fire mulige oversettelser av engelske "popup menu". Microsoft sin versjon, "hurtigmeny", er nok den mest utbredte:

Flytende (anbefalt av Språkrådet - 68 treff)
Oppsprettsmeny (80 treff)
Sprettoppmeny (35 treff)
Hurtigmeny (265000 treff)

Ref 1: "flytende/flytande meny (engelsk 'pop-up menu')" (http://www.sprakrad.no/Ordboeker/Dataspraak/)

Ref 2: "pop-up menu = oppspretts-/sprettoppmeny, hurtigmeny" (http://i18n.skolelinux.no/nb/Fellesordl.eng-no.html#popup_me...

Ref 3: "pop-up menu - hurtigmeny" (Nyeste Microsoft Terminology-fil)
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Jepp - takk! :))
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4hurtigmeny
Bjørnar Magnussen
4hjelpemeny
Per Bergvall


  

Answers


42 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hjelpemeny


Explanation:
Du får vurdere om det passer - det er litt mer SW enn bil...

Per Bergvall
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 51

2 days3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Pop-up-Maske
hurtigmeny


Explanation:
Jeg kjenner til minst fire mulige oversettelser av engelske "popup menu". Microsoft sin versjon, "hurtigmeny", er nok den mest utbredte:

Flytende (anbefalt av Språkrådet - 68 treff)
Oppsprettsmeny (80 treff)
Sprettoppmeny (35 treff)
Hurtigmeny (265000 treff)

Ref 1: "flytende/flytande meny (engelsk 'pop-up menu')" (http://www.sprakrad.no/Ordboeker/Dataspraak/)

Ref 2: "pop-up menu = oppspretts-/sprettoppmeny, hurtigmeny" (http://i18n.skolelinux.no/nb/Fellesordl.eng-no.html#popup_me...

Ref 3: "pop-up menu - hurtigmeny" (Nyeste Microsoft Terminology-fil)

Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 30
Grading comment
Jepp - takk! :))