KudoZ home » German to Norwegian » Law/Patents

Sorgerecht

Norwegian translation: foreldreansvaret


14:28 Jan 17, 2004
German to Norwegian translations [PRO]
Law/Patents
German term or phrase: Sorgerecht
das Sorgerecht des Kindes wurde der Mutter zugesprochen.
adosanis
Norwegian translation:foreldreansvaret
Explanation:
Foreldreansvar:

Barn har krav på omsorg og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Desse har rett og plikt til å ta avgjersler for barnet i personlege forhold, og er pliktige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsørging.....


Siehe auch
http://www.noreg.no/emne/samfunn

Selected response from:

Gloria Pérez
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3foreldreansvaret
Gloria Pérez
4 +1ForeldrerettenTerje Soerensen


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Foreldreretten


Explanation:
jeg har jobbet som advokat i 20 år, og den elektroniske ordboken "Clue" sier det samme

Terje Soerensen
Sweden
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eivind Lilleskjaeret: Jon Gisles Jusleksikon har "foreldrerett" kun med henvisning til artikkel om "foreldreansvar". Antar at begrepene er likestilte.
2 days1 hr

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
foreldreansvaret


Explanation:
Foreldreansvar:

Barn har krav på omsorg og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Desse har rett og plikt til å ta avgjersler for barnet i personlege forhold, og er pliktige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsørging.....


Siehe auch
http://www.noreg.no/emne/samfunn



Gloria Pérez
Native speaker of: Spanish
PRO pts in pair: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ingpez: Darüber habe Ich einige Dokumente übersetzt
1 day18 hrs

agree  Eivind Lilleskjaeret: Jon Gisles Jusleksikon har både "foreldrerett" og "foreldreansvar". Antar dermed at begrepene er likestilte.
1 day22 hrs

agree  Geir Vikan: .. eller kanskje "forsørgeransvar" som en mer direkte oversettelse.
3 days4 hrs