KudoZ home » German to Polish » Art/Literary

Großcomthuz

Polish translation: Wielki Komotur


13:53 Oct 29, 2002
German to Polish translations [PRO]
Art/Literary / heraldyka
German term or phrase: Großcomthuz
Großcomthuz des Ordens Carl III, Ritter hoher Orden
lim0nka
United Kingdom
Polish translation:Wielki Komotur
Explanation:
Zastępca Wielkiego Mistrza, druga osoba w Zakonie. Problem w tym, że we wszystkich źródłach zwie się on Grosskomtur, natomiast ani Grosscomthuz, ani Comthuz Google nie znajduje. Może więc to błędna pisownia oryginału.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-29 14:41:00 (GMT)
--------------------------------------------------

Pogrzebałem głębiej i jednak komtur to może być także \'Komthur\' i \'Comthur\' (może to kwestia dialektu), więc bez wątpienia chodzi o (zapisanego z błędem) Wielkiego Komtura.

W przypadku Krzyżaków:
\"wielki komtur (niem. Grosskomtur) jeden z pięciu wielkich dostojni­ków krzyżackich. Początkowo był on komturem domu stołecznego w Akce, a zatem zwierzchnikiem wszystkich braci konwentu i nadzorcą całości jego spraw finansowych. Ponadto był rów­nież współzarządcą kasy Zakonu, zaś na wojnie częstokroć dowodził tabo­rem i prócz dodatkowych koni miał w orszaku dwóch braci i dwóch turkopoli. W wypadku krótkiej nieobecności wielkiego mistrza zastępował go niejako z urzędu, często też stawał się jego zastępcą lub namiestnikiem, gdy wielki mistrz zmarł lub był dłużej nie­obecny.\"
[http://www.leksykony.pl/sredniowiecze/krzyzacy/urzedy/urz.ht...]

Ale w innych zakonach funkcja Wielkiego Komtura mogła być trochę inna.
Selected response from:

leff
Grading comment
Wygląda na to, że ma Pan rację. Bardzo dziękuję za pomoc. :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Wielki Komotur
leff
3Wielki KomturGrzegorz Cygan


  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Wielki Komtur


Explanation:
Kojarze z "Krzyzakami" Sienkiewicza, gdzie byl Wielki Komtur Ulryk von Jungingen.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-29 14:00:30 (GMT)
--------------------------------------------------

http://wiem.onet.pl/wiem/002d50.html
zwany wielkim mistrzem:
http://ids.uni.lodz.pl/XXXIIILO/Krzyacy/Organizacja.html

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-29 14:10:59 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Wielki Mistrz\" chyba najlepszy:
http://wiem.onet.pl/wiem/00963b.html

Grzegorz Cygan
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 454

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  leff: Wielki Komtur i Wielki Mistrz to dwa ró¿ne stanowiska - jeden to dyrektor administracyjno-gospodarczy, a drugi prezes
24 mins
  -> faktycznie

25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Wielki Komotur


Explanation:
Zastępca Wielkiego Mistrza, druga osoba w Zakonie. Problem w tym, że we wszystkich źródłach zwie się on Grosskomtur, natomiast ani Grosscomthuz, ani Comthuz Google nie znajduje. Może więc to błędna pisownia oryginału.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-29 14:41:00 (GMT)
--------------------------------------------------

Pogrzebałem głębiej i jednak komtur to może być także \'Komthur\' i \'Comthur\' (może to kwestia dialektu), więc bez wątpienia chodzi o (zapisanego z błędem) Wielkiego Komtura.

W przypadku Krzyżaków:
\"wielki komtur (niem. Grosskomtur) jeden z pięciu wielkich dostojni­ków krzyżackich. Początkowo był on komturem domu stołecznego w Akce, a zatem zwierzchnikiem wszystkich braci konwentu i nadzorcą całości jego spraw finansowych. Ponadto był rów­nież współzarządcą kasy Zakonu, zaś na wojnie częstokroć dowodził tabo­rem i prócz dodatkowych koni miał w orszaku dwóch braci i dwóch turkopoli. W wypadku krótkiej nieobecności wielkiego mistrza zastępował go niejako z urzędu, często też stawał się jego zastępcą lub namiestnikiem, gdy wielki mistrz zmarł lub był dłużej nie­obecny.\"
[http://www.leksykony.pl/sredniowiecze/krzyzacy/urzedy/urz.ht...]

Ale w innych zakonach funkcja Wielkiego Komtura mogła być trochę inna.

leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 743
Grading comment
Wygląda na to, że ma Pan rację. Bardzo dziękuję za pomoc. :)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Grzegorz Cygan
13 mins