KudoZ home » German to Polish » Education / Pedagogy

Lerntypen

Polish translation: typy sensoryczne


17:05 Feb 23, 2006
German to Polish translations [PRO]
Education / Pedagogy
German term or phrase: Lerntypen
verschieden Lerntypen - chodzi o osoby, które powinny stosować rózne metody uczenia się w zależnosci od tego jakim Lerntyp są (visueller, auditiver, motorischer...). Nie chodzi wiec o typy, rodzaje uczenia sie, tylko jest to nazwa odnoszaca sie do osoby. Jaki Lerntyp jestes? Nie wiem, czy jasno wytlumaczylam.
Magdallena
Polish translation:typy sensoryczne
Explanation:
II. Typy sensoryczne



Największa liczba połączeń stałych między neuronami tworzy się w pierwszych trzech miesiącach życia człowieka. Mimo, iż noworodek sprawia wrażenie istoty całkowicie biernej, gdyż nie reaguje na bodźce otoczenia i nie nawiązuje z nim kontaktu, jego mózg jest bardzo aktywny i rejestruje wszystkie wrażenia przekazywane przez zmysły. Na podstawie odbieranych wrażeń wykształca wzorzec kodowania informacji płynących z otoczenia, który jest dla każdego człowieka inny. Najbardziej aktywny w tym okresie życia zmysł staje się dla danego człowieka najważniejszym kanałem poznawczym i dostarczane przez niego informacje będą najlepiej zapamiętywane. Mówimy, że ktoś jest „wzrokowcem” lub „słuchowcem”, nazywając w ten sposób różne typy sensoryczne. Typ wizualny najlepiej zapamiętuje informacje, które docierają do niego jako bodźce wzrokowe. Typ audytywny najlepiej zapamięta te, które odbiera drogą słuchową, a typ haptyczny najlepiej uczy się przez dotyk. Istnieją oczywiście typy mieszane i właściwie każdy człowiek wykazuje inny typ sensoryczny. Jest to ważna informacja dla nauczyciela, bo jeśli na jego lekcjach dominuje wykład, to przekazywane treści nauczania docierają tylko do pewnej grupy uczniów, tj. do typów audytywnych. Dla pozostałych są niejasne i trudne do zapamiętania, ponieważ potrzebują oni innego przekazu informacji. Wniosek z tych rozważań nasuwa się sam. Lekcje muszą być urozmaicone, a informacje powinny docierać do ucznia różnymi kanałami ( tj. zmysłami). Proponowane ćwiczenia powinny aktywizować różne zmysły, by mogły być odpowiednią „ofertą dydaktyczną” dla większości uczniów w klasie o tak bardzo zróżnicowanych potrzebach i możliwościach poznawczych.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-02-23 18:26:27 GMT)
--------------------------------------------------

2. Nauczanie i wychowanie jako nieustanny proces komunikacji
2.1. Co trzeba wiedzieć?
2.1.1. Wprowadzenie
2.1.2. Komunikacja międzyludzka
2.1.2.1. Różne Sposoby postrzegania rzeczywistości
2.1.2.2. Model świadomego działania
2.1.2.3. Struktura procesu komunikacji
2.1.2.4. Słuchanie i Słyszenie
2.1.2.5. Ćwiczenia
2.1.3. Preferencje sensoryczne
2.1.3.1. Typy sensoryczne

http://www.budinfo.com.pl/index.php?view=spistresci&id=42
Selected response from:

Tomasz Sieniuć
Poland
Grading comment
Dzieki!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3typy uczniowAga Blazek
4typy sensoryczne
Tomasz Sieniuć
3osoby preferujące różne style uczenia się
Maciej Andrzejczak


Discussion entries: 9





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
osoby preferujące różne style uczenia się


Explanation:
jednal trzeba opisowo IMHO

verschieden Lerntypen - osoby preferujące różne style uczenia się

Cztery style uczenia się: wzrokowcy, słuchowcy, kinestytycy i czuciowcy Wprowadzenie teoretyczne o stylach uczenia się, testy pozwalające określić styl, ...
www.mem.waw.pl/metody.php - 12k

Maciej Andrzejczak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Aleksandra Kwasnik: To nie jest kwestia preferencji, tylko wrodzone predyspozycje, o ile dobrze pamietam.
1 hr

neutral  klick: raczej prezyspozycji
2 days8 mins

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
typy uczniow


Explanation:
za Pfeiffer, Nauka jezykow obcych. Od praktyki do praktyki, Wagros 2002, S. 102
"Typy uczniow ze wzgl. na modalnosc:
wzrokowcy
sluchowcy
kinestetycy"

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2006-02-23 17:12:23 GMT)
--------------------------------------------------

Pfeiffer podaje zreszta te typologie za Komorowska (Metodyka nauczania jezykow obcych, 1999) - oboje w dydaktyce j. obcych sa uznanymi autorytetami

Aga Blazek
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bozena Meske
14 mins

agree  Anna Bittner
42 mins

agree  Aleksandra Kwasnik
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
typy sensoryczne


Explanation:
II. Typy sensoryczne



Największa liczba połączeń stałych między neuronami tworzy się w pierwszych trzech miesiącach życia człowieka. Mimo, iż noworodek sprawia wrażenie istoty całkowicie biernej, gdyż nie reaguje na bodźce otoczenia i nie nawiązuje z nim kontaktu, jego mózg jest bardzo aktywny i rejestruje wszystkie wrażenia przekazywane przez zmysły. Na podstawie odbieranych wrażeń wykształca wzorzec kodowania informacji płynących z otoczenia, który jest dla każdego człowieka inny. Najbardziej aktywny w tym okresie życia zmysł staje się dla danego człowieka najważniejszym kanałem poznawczym i dostarczane przez niego informacje będą najlepiej zapamiętywane. Mówimy, że ktoś jest „wzrokowcem” lub „słuchowcem”, nazywając w ten sposób różne typy sensoryczne. Typ wizualny najlepiej zapamiętuje informacje, które docierają do niego jako bodźce wzrokowe. Typ audytywny najlepiej zapamięta te, które odbiera drogą słuchową, a typ haptyczny najlepiej uczy się przez dotyk. Istnieją oczywiście typy mieszane i właściwie każdy człowiek wykazuje inny typ sensoryczny. Jest to ważna informacja dla nauczyciela, bo jeśli na jego lekcjach dominuje wykład, to przekazywane treści nauczania docierają tylko do pewnej grupy uczniów, tj. do typów audytywnych. Dla pozostałych są niejasne i trudne do zapamiętania, ponieważ potrzebują oni innego przekazu informacji. Wniosek z tych rozważań nasuwa się sam. Lekcje muszą być urozmaicone, a informacje powinny docierać do ucznia różnymi kanałami ( tj. zmysłami). Proponowane ćwiczenia powinny aktywizować różne zmysły, by mogły być odpowiednią „ofertą dydaktyczną” dla większości uczniów w klasie o tak bardzo zróżnicowanych potrzebach i możliwościach poznawczych.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-02-23 18:26:27 GMT)
--------------------------------------------------

2. Nauczanie i wychowanie jako nieustanny proces komunikacji
2.1. Co trzeba wiedzieć?
2.1.1. Wprowadzenie
2.1.2. Komunikacja międzyludzka
2.1.2.1. Różne Sposoby postrzegania rzeczywistości
2.1.2.2. Model świadomego działania
2.1.2.3. Struktura procesu komunikacji
2.1.2.4. Słuchanie i Słyszenie
2.1.2.5. Ćwiczenia
2.1.3. Preferencje sensoryczne
2.1.3.1. Typy sensoryczne

http://www.budinfo.com.pl/index.php?view=spistresci&id=42


    Reference: http://www.ogniskowiec.znp.edu.pl/publikacje/inne/Psychologi...
Tomasz Sieniuć
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dzieki!