KudoZ home » German to Polish » Law: Taxation & Customs

USt-IdNr. / Steuer-Nr

Polish translation: NIP/nr podatkowy


21:45 Feb 9, 2007
German to Polish translations [PRO]
Bus/Financial - Law: Taxation & Customs / Steuern
German term or phrase: USt-IdNr. / Steuer-Nr
Nie wiem co jest co :-(
USt-IdNr. numer zaczyna się z DE. To jest Umsatzsteuer-Identifikationsnummer. czy jest to numer identyfikacji podatkowej? Usatzsetuer to chyba podatek obrotowy? Co to jest w takim razie Steuernummer? Myslałam, że Steuernummer to numer identyfikacji podatkowej....Teraz nie wiem już nic :-(
Mam podane dwa numery
GretaHH
Polish translation:NIP/nr podatkowy
Explanation:
Pierwsze to polski NIP do podatku VAT, drugi to nr podatkowy do podatku dochodowego. W Niemczech są dwa numery, w Polsce tylko NIP do wszystkich celów podatkowych.

--------------------------------------------------
Note added at 32 Min. (2007-02-09 22:17:31 GMT)
--------------------------------------------------

Jeszcze raz, może dokładniej.
W Polsce jest tylko NIP czyli numer identyfikacji podatkowej dla podatku dochodowego i VAT. Płatnicy VAT, którzy chcą przeprowadzać transakcje międzynarodowe składają dodatkową deklarację (tak było przynajmniej w 2004r.) i dostają przed swoim numerem PL. Problem z niemieckim polega na tym, że numery dla podatku dochodowego i VAT są rozdzielone.
Czyli właściwie oba niemieckie są NIPami tylko do różnych celów, pierwszy do VAT, drugi do podatku dochodowego. Dodatek DE oznacza VAT UE czyli możliwość przeprowadzania transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Może należałoby dodać NIP do celów VAT/NIP do celów podatku dochodowego.

--------------------------------------------------
Note added at 1 Stunde (2007-02-09 23:36:15 GMT)
--------------------------------------------------

To też nie jest zły pomysł, przynajmniej nikt nie pomyli, co do czego. :)

--------------------------------------------------
Note added at 47 Tage (2007-03-29 06:54:33 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Dla potomnych: właśnie przyniosłam z urzędu skarbowego ulotkę "Dwa numery identyfikacyjne podatników w Niemczech - różnice w zastosowaniu". 1. Numer identyfikacyjny VAT - na potrzeby handlu wewnątrzwspólnotowego. Jest poprzedzony literami DE. 2. Wewnętrzny (krajowy) numer podatkowy - wyłącznie na potrzeby obrotu krajowego.
Selected response from:

Urszula Kołodziej
Grading comment
Dziękuję serdecznie!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2NIP/nr podatkowyUrszula Kołodziej
5VAT UEPeter Skora


Discussion entries: 5





  

Answers


11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
VAT UE


Explanation:
USt.-Id. Nr.: Nie chodzi tutaj o nr VATu niemieckiego lecz o numer identyfikacyjny VAT danego kontrahenta przyznany mu dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego: VAT-UE.
Steuer-Nr. = NIP.

--------------------------------------------------
Note added at 11 Stunden (2007-02-10 09:38:01 GMT)
--------------------------------------------------

Europejski numer VAT
Tzw. NIP europejski to numer podatnika VAT dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego. W Polsce numerem takim jest oczywiście NIP, nazywany numerem VAT UE.
Podatnicy, którzy mają kontakty handlowe z firmami z innych krajów Unii powinni wystąpić do właściwego ze względu na miejsce rejestracji podatnika VAT urzędu skarbowego z wnioskiem o nadanie numeru VAT UE. Ten numer będzie po prostu numerem NIP poprzedzonym literami PL, a samo nadanie odbędzie się w drodze zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R. Wzory odpowiednich dokumentów określa rzoporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 55, poz. 539 oraz z 2005 r. Nr 177, poz. 1471).
(Patrz: http://www.euroinfo.org.pl/index.php?option=com_content&task...

Example sentence(s):
  • KOMUNIKAT: Potwierdzanie numerów VAT - formularz VAT-ID

    Reference: http://www.mf.gov.pl/dokument.php?dzial=314&id=35057
    Reference: http://www.mf.gov.pl/dokument.php?dzial=314&id=26785
Peter Skora
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in PolishPolish

3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
NIP/nr podatkowy


Explanation:
Pierwsze to polski NIP do podatku VAT, drugi to nr podatkowy do podatku dochodowego. W Niemczech są dwa numery, w Polsce tylko NIP do wszystkich celów podatkowych.

--------------------------------------------------
Note added at 32 Min. (2007-02-09 22:17:31 GMT)
--------------------------------------------------

Jeszcze raz, może dokładniej.
W Polsce jest tylko NIP czyli numer identyfikacji podatkowej dla podatku dochodowego i VAT. Płatnicy VAT, którzy chcą przeprowadzać transakcje międzynarodowe składają dodatkową deklarację (tak było przynajmniej w 2004r.) i dostają przed swoim numerem PL. Problem z niemieckim polega na tym, że numery dla podatku dochodowego i VAT są rozdzielone.
Czyli właściwie oba niemieckie są NIPami tylko do różnych celów, pierwszy do VAT, drugi do podatku dochodowego. Dodatek DE oznacza VAT UE czyli możliwość przeprowadzania transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Może należałoby dodać NIP do celów VAT/NIP do celów podatku dochodowego.

--------------------------------------------------
Note added at 1 Stunde (2007-02-09 23:36:15 GMT)
--------------------------------------------------

To też nie jest zły pomysł, przynajmniej nikt nie pomyli, co do czego. :)

--------------------------------------------------
Note added at 47 Tage (2007-03-29 06:54:33 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Dla potomnych: właśnie przyniosłam z urzędu skarbowego ulotkę "Dwa numery identyfikacyjne podatników w Niemczech - różnice w zastosowaniu". 1. Numer identyfikacyjny VAT - na potrzeby handlu wewnątrzwspólnotowego. Jest poprzedzony literami DE. 2. Wewnętrzny (krajowy) numer podatkowy - wyłącznie na potrzeby obrotu krajowego.

Urszula Kołodziej
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 24
Grading comment
Dziękuję serdecznie!
Notes to answerer
Asker: Dziękuję Pani bardzo za wytłumaczenie, teraz rozumię o co chodzi :-). To faktyczeniTe numery są używane w Niemczech a nie w Polsce. Czyli, jeżeli firma zaczyna działalność w Polsce, to otrzyma polski NIP. Może lepiej w takim razie nie tłumaczyć, tylko zostawić po niemiecku (ub tłumaczeni dołączyć w nawiasach?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Alina Brockelt
10 hrs

agree  Arkadiusz Witek
1005 days