KudoZ home » German to Polish » Law (general)

Rechtsspaltung

Polish translation: konkurencja praw (systemów prawnych)


13:57 Aug 15, 2006
German to Polish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
German term or phrase: Rechtsspaltung
Nur die systematische Anwendung des Rechts des gewöhnlichen Aufenthaltsorts des
Verbrauchers gewährleistet, dass einerseits zwingende verbraucherschützende
Regelungen des Heimatrechts zur Anwendung gelangen und andererseits der
Verbraucher vor einer „dépecage“ (einer Rechtsspaltung) mit der Folge, dass zwei
Anwälte konsultiert werden müssen, geschützt wird.
Michal Chmielewski
Poland
Polish translation:konkurencja praw (systemów prawnych)
Explanation:
Wg mnie chodzi o sytuację, kiedy dany problem może być rozpatrywany z punktu widzenia dwóch różnych gałęzi prawa lub systemów prawnych. Np. kiedy prawo karne ściera się z cywilnym (choćby w przypadku tzw. powództwa akcesoryjnego), albo w przypadku gdy spór może być rozstrzygnięty w oparciu o prawo różnych krajów.

Pozdrawiam:
Szymon

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2006-08-15 23:18:54 GMT)
--------------------------------------------------

porównaj tutaj: http://tinyurl.com/jomzg
Selected response from:

Szymon Metkowski
Poland
Grading comment
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1konkurencja praw (systemów prawnych)
Szymon Metkowski
3rozdwojenie prawa, normy prawnejeklerka


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
konkurencja praw (systemów prawnych)


Explanation:
Wg mnie chodzi o sytuację, kiedy dany problem może być rozpatrywany z punktu widzenia dwóch różnych gałęzi prawa lub systemów prawnych. Np. kiedy prawo karne ściera się z cywilnym (choćby w przypadku tzw. powództwa akcesoryjnego), albo w przypadku gdy spór może być rozstrzygnięty w oparciu o prawo różnych krajów.

Pozdrawiam:
Szymon

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2006-08-15 23:18:54 GMT)
--------------------------------------------------

porównaj tutaj: http://tinyurl.com/jomzg

Szymon Metkowski
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 536

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  eklerka: "konkurecja systemów prawnych" jest określeniem bardziej modern :-)
16 hrs
  -> dziękuję.

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rozdwojenie prawa, normy prawnej


Explanation:
Słownik prawniczy


--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2006-08-16 08:58:46 GMT)
--------------------------------------------------

Faktycznie nie jest to zręczne określenie słownikowe.
IMO chodzi to u "(...)problem związany z kwalifikacją pojęć decydujących o sposobie rozumienia instytucji składających się na zakres lub łącznik w normie kolizyjnej. Na przykład w różnych państwach inaczej rozumie się pojęcie miejsca zawarcia umowy, czy miejsca wykonania umowy (miejsce przekazania własności czy dostawy?)."

http://www.stosunki.pl/0210296260,2,vpis.htm
i rozdz. II art.4:
http://www.kanzlei.de/egbgb-0.htm

Zastrzegam, że nie jestem prawnikiem i mogłam sią pogubić w zawiłościach prawnych ;-)


    Reference: http://www.dos.piib.org.pl/materialy_szkoleniowe_warunki_ram...
    Reference: http://newsroom.chip.pl/news_archive.php?b=23176
eklerka
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 37

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Szymon Metkowski: No mimo wszystko nigdy się z takim pojęciem nie spotkałem.
1 hr