ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » German to Polish » Medical (general)

feinmotorische Koordination

Polish translation: Koordynacja motoryki małej

04:41 Mar 24, 2006
German to Polish translations [PRO]
Medical (general)
German term or phrase: feinmotorische Koordination
"Das hat eine wichtige Funktion für die motorische und feinmotorische Koordination, die Augenkoordination und die Orientierung im Raum sowie für die räumliche Feinorientierung. Hier werden nun beide Hirnhälften angeregt, aktiv zu werden."
Magdallena
Polish translation:Koordynacja motoryki małej
Explanation:
Koordynacja motoryki małej
koordynacja (motoryczna) w zakresie motoryki malej

Feinmotorik - motoryka mala
Grobmotorik - motoryka duza

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2006-03-24 09:13:38 GMT)
--------------------------------------------------

por.

Es wird unterschieden zwischen Grobmotorik (z.B. Reaktionsschnelligkeit und allgemeines Reaktionsvermögen, sowie allgemeine Körper- und Gliederstärke und Bewegungskoordination) und Feinmotorik (z.B. Mimik, Fingergeschicklichkeit).

(Wiki)

z

Na początku wykonywane są ruchy całego ciała (motoryka duża), a następnie przechodzi się do ruchów bardziej precyzyjnych całej dłoni i palców (motoryka mała).



--------------------------------------------------
Note added at 1 day8 hrs (2006-03-25 13:13:41 GMT)
--------------------------------------------------

Objawy zaburzen:
motoryka duża – obniżona sprawność ruchowa, która objawia się tym, że dziecko:
- słabo biega, skacze,
- ma trudności z chodzeniem po linii, staniem na jednej nodze,
- ma trudności z uczeniem się jazdy na nartach, łyżwach, rowerze;


motoryka mała – mała sprawność manualna, dla której charakterystyczne są:
- trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie samoobsługi, np. z zawiązywaniem sznurowadeł na kokardkę, używaniem widelca, nożyczek,
- trudności z opanowaniem prawidłowych nawyków ruchowych podczas rysowania i pisania, np. dziecko niewłaściwie trzyma ołówek w palcach, niewłaściwie kreśli linie (od dołu ku górze, od prawej do lewej strony);

http://akson.org/x.pro/ModArticles/ShowArticle/693/

Cztery poziomy sensoryczne pozyskują a potem przetwarzają informacje płynące ze zmysłów: dotyku, słuchu, wzroku i poprzez emocje. Motoryka pozwala nam przechowywać i korzystać z informacji pochodzących ze zmysłów. Wyróżniamy tu motorykę dużą i małą, mowę i język, pamięć, zdolność do uczenia się, funkcjonowanie społeczne, zachowanie, funkcje poznawcze.

http://www.fas.edu.pl/index6.htm

Ćwiczenia ruchowe - mogą być prowadzone w formie zabawy ruchowej i nawiązywać do treści piosenki. Na początku wykonywane są ruchy całego ciała (motoryka duża), a następnie przechodzi się do ruchów bardziej precyzyjnych całej dłoni i palców (motoryka mała). Najpierw ćwiczy się jedną rękę, potem obie, zaczyna się od ruchów jednoczesnych a potem naprzemiennych. Aby uniknąć znużenia, wprowadza się również ćwiczenia relaksacyjne.

http://www.aim.dmkproject.net/spdzun/index.php?option=com_co...

PEP-R- (Profil Psychoedukacyjny) E. Schoplera

Profil Psychoedukacyjny zawierający 174 zadania, ocenia poziom rozwoju w 7 sferach Skali Rozwoju ( naśladowanie, percepcja, motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa, komunikacja, mowa czynna ).

http://www.aim.dmkproject.net/spdzun/index.php?option=com_co...

III. Motoryka mała. IV. Motoryka duża. 34 zadania służą ocenie poziomu umiejętności motorycznych, które są opanowywane przez dzieci w normie w wieku 3-4 lat (np. wchodzenie i schodzenie ze schodów, łapanie piłki, stanie na jednej nodze, cięcie papieru, nawlekanie kulek na nitkę).

http://akson.org/x.pro/ModArticles/ShowArticle/179/

MAŁA MOTORYKA – MOTORYKA RĘKI



Mała motoryka - odnosi się głownie do czynności związanych z użyciem palców i dłoni. Czynności te pobudzane są głownie poprzez naśladownictwo. Na rozwój małej motoryki składają się następujące umiejętności;
* Kontrolowane ruchy rąk i palców
* Chwytanie przedmiotów jedną ręką bez pomocy
* Manipulowanie przedmiotami w celu wykonania zadania
* Skoordynowane użycie obu rąk

http://www.pctp.com.pl/pomoce-4.htm

i wiele wiele innych
Selected response from:

Crannmer
Grading comment
Dzięki!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1koordynacja motoryki precyzyjnej
klick
3Koordynacja motoryki małej
Crannmer


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
koordynacja motoryki precyzyjnej


Explanation:
koordynacja motoryki precyzyjnej

klick
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 131

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  rjz
13 hrs
  -> dziękuję

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Koordynacja motoryki małej


Explanation:
Koordynacja motoryki małej
koordynacja (motoryczna) w zakresie motoryki malej

Feinmotorik - motoryka mala
Grobmotorik - motoryka duza

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2006-03-24 09:13:38 GMT)
--------------------------------------------------

por.

Es wird unterschieden zwischen Grobmotorik (z.B. Reaktionsschnelligkeit und allgemeines Reaktionsvermögen, sowie allgemeine Körper- und Gliederstärke und Bewegungskoordination) und Feinmotorik (z.B. Mimik, Fingergeschicklichkeit).

(Wiki)

z

Na początku wykonywane są ruchy całego ciała (motoryka duża), a następnie przechodzi się do ruchów bardziej precyzyjnych całej dłoni i palców (motoryka mała).



--------------------------------------------------
Note added at 1 day8 hrs (2006-03-25 13:13:41 GMT)
--------------------------------------------------

Objawy zaburzen:
motoryka duża – obniżona sprawność ruchowa, która objawia się tym, że dziecko:
- słabo biega, skacze,
- ma trudności z chodzeniem po linii, staniem na jednej nodze,
- ma trudności z uczeniem się jazdy na nartach, łyżwach, rowerze;


motoryka mała – mała sprawność manualna, dla której charakterystyczne są:
- trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie samoobsługi, np. z zawiązywaniem sznurowadeł na kokardkę, używaniem widelca, nożyczek,
- trudności z opanowaniem prawidłowych nawyków ruchowych podczas rysowania i pisania, np. dziecko niewłaściwie trzyma ołówek w palcach, niewłaściwie kreśli linie (od dołu ku górze, od prawej do lewej strony);

http://akson.org/x.pro/ModArticles/ShowArticle/693/

Cztery poziomy sensoryczne pozyskują a potem przetwarzają informacje płynące ze zmysłów: dotyku, słuchu, wzroku i poprzez emocje. Motoryka pozwala nam przechowywać i korzystać z informacji pochodzących ze zmysłów. Wyróżniamy tu motorykę dużą i małą, mowę i język, pamięć, zdolność do uczenia się, funkcjonowanie społeczne, zachowanie, funkcje poznawcze.

http://www.fas.edu.pl/index6.htm

Ćwiczenia ruchowe - mogą być prowadzone w formie zabawy ruchowej i nawiązywać do treści piosenki. Na początku wykonywane są ruchy całego ciała (motoryka duża), a następnie przechodzi się do ruchów bardziej precyzyjnych całej dłoni i palców (motoryka mała). Najpierw ćwiczy się jedną rękę, potem obie, zaczyna się od ruchów jednoczesnych a potem naprzemiennych. Aby uniknąć znużenia, wprowadza się również ćwiczenia relaksacyjne.

http://www.aim.dmkproject.net/spdzun/index.php?option=com_co...

PEP-R- (Profil Psychoedukacyjny) E. Schoplera

Profil Psychoedukacyjny zawierający 174 zadania, ocenia poziom rozwoju w 7 sferach Skali Rozwoju ( naśladowanie, percepcja, motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa, komunikacja, mowa czynna ).

http://www.aim.dmkproject.net/spdzun/index.php?option=com_co...

III. Motoryka mała. IV. Motoryka duża. 34 zadania służą ocenie poziomu umiejętności motorycznych, które są opanowywane przez dzieci w normie w wieku 3-4 lat (np. wchodzenie i schodzenie ze schodów, łapanie piłki, stanie na jednej nodze, cięcie papieru, nawlekanie kulek na nitkę).

http://akson.org/x.pro/ModArticles/ShowArticle/179/

MAŁA MOTORYKA – MOTORYKA RĘKI



Mała motoryka - odnosi się głownie do czynności związanych z użyciem palców i dłoni. Czynności te pobudzane są głownie poprzez naśladownictwo. Na rozwój małej motoryki składają się następujące umiejętności;
* Kontrolowane ruchy rąk i palców
* Chwytanie przedmiotów jedną ręką bez pomocy
* Manipulowanie przedmiotami w celu wykonania zadania
* Skoordynowane użycie obu rąk

http://www.pctp.com.pl/pomoce-4.htm

i wiele wiele innych


Crannmer
PRO pts in category: 116
Grading comment
Dzięki!