KudoZ home » German to Polish » Poetry & Literature

pytanie konkursowe IV/2

Polish translation: Uwaga odpowiadam!


20:39 Mar 27, 2004
German to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature / owocologia
German term or phrase: pytanie konkursowe IV/2
Warum ist die Banane krumm...?

Dzisiejsze pytanie nieco bardziej skomplikowane, ale mam nadziejê, ¿e ju¿ wszyscy zapoznali siê z zasadami konkursu i skuch dos³ownoœciowych wiêcej nie bêdzie.

zasady konkursu: http://www.proz.com/topic/19780
Agnieszka Hayward
Poland
Polish translation:Uwaga odpowiadam!
Explanation:
Tłumaczenie (w końcu to konkurs translatorski):
Czemuż, ach czemuż banan nie jest prostakiem??

Wykładnia I:
Słyszeliście takie powiedzonko: "Na drzewo! Liśnie pompować, banany prostować!"?? Tak? No to teraz macie odpowiedź: żeby ktoś tam gdzieś tam miał zajęcie polegające na prostowaniu bananów. Żeby mógł za zarobione w ten sposób pieniądze utrzymać 6-osobową rodzinę i 2 koty (ale się podlizuję). I żeby na świecie było lepiej! Ot co! Nota bene sprawa z pompowaniem liści przedstawia się b. podobnie, więc odpuść sobie kolejne pytanie w stylu "Wieso sind Blätter so flach?"... Trochę więcej polotu szanowna organizatorko!! (proszę)...
(Kolejna wykładnia nastąpi jutro... chyba).

Życzliwy z Czarnolasu

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 15 mins (2004-03-27 22:54:26 GMT)
--------------------------------------------------

Pokuszę się dziś jeszcze o jedną wariację i pojdę tym razem w dosłowność (do bólu):
Popatrzcie Państwo na to pytanie jeszcze raz: \"Warum ist die Banane krumm...?\" Niby w porządku nie? A teraz: \"Warum ist DIE Banane krumm...?\"? Już coś nie gra? Nic nie znaczące słówko DIE zmienia sens całej tej misternie uknutej intrygi. Dlaczego TEN banan (choć powinno być: TA banana) jest krzywy? Pytanie implikuje szerszy kontekst, który należałoby uwzględnić udzielając odpowiedzi! Dlaczego więc TEN banan jest krzywy? Co z tego wynika? Bardzo prosto - TAMTEN banan jest już prosty... Pójdźmy więc dalej w naszych rozważaniach teoretycznych. Z pytania wynika bowiem (trochę w tym domysłów), że POZOSTAŁE banany są proste - pokuszę się nawet o stwierdzenie: są JUŻ proste... Widzicie Państwo błąd w rozumowaniu?? Pytanie po prostu zadał szef naszemu biednemu prostowaczowi bananów, który przeoczył jedną sztukę na taśmie... Po prostu przez swoją nieuwagę zapomniał go wyprostować, a ta tłusta świnia, ten kapitalista, że tak powiem tlko na to czekał... Dlaczego do cholery TEN (...) banan jest krzywy??!! Wynocha, na twoje miejsce mam 10, ba 100 nowych prostowaczy bananów... Tak to właśnie wygląda z mojego punktu widzenia. Więc proszę - nie wyciągajcie Państwo zbyt szybko wniosków! Jedząc krzywego banana pamiętajcie o losie biednego prostowacza, który stracił pracę na plantacji (w najlepszym razie został przeniesiony do pionu pompowania liści palmowych), którego rodzina teraz głoduje. Właśnie przez to małe słówko DIE, przez tego niepozornego banana, którego właśnie zamierzacie wrąbać... SMACZNEGO

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs 5 mins (2004-03-28 18:44:34 GMT)
--------------------------------------------------

Że też mi się jeszcze chce szukać... Na stronie: http://www.banan.jako.przedmiot.porzondania.zawiści.i.jednoc...
znalazłem coś takiego... (jeśli organzizatorka miała jeszcze wontpliwości odnośnie wyboru odpowiedzi to: BINGO):

\"Pamiętniki Bananiarza

Banan ze swej natóry
to gbór wielce ponóry.
A jórz od kawałó
dostaje on szałó!
(wykręca go do gury!)

Z dopisków bananologa:
(...) ze skurom i bez skury (...)\"

A i jeszcze jedno: Bananarama to był taki prostacki zespół muzyczny, więc może banan jest krzywy, żeby go nie indentyfikowali właśnie z Bananaramą.

PS. Nazwa Bananarama jest nieco niegramatyczna! Powinło być oczywiście: Banan Na Ramę!
Selected response from:

SATRO
Poland
Grading comment
W ramach wywiązywania się ze zobowiązania poczynionego za ciężką kasę, otrzymaną od przekupującego mnie Odpowiadającego (rzecz jasna, nie ujawnię którego) zwycięstwo w tej rundzie przyznaję Staszkowi.

Dostaje Pyrkuś aż 4 punkty, to może z radości przestanie w końkursie zabierać głos i tłamsić innych swym rozbuchanym poetyckim polotem?

Wyniki oceny (kupionej i stronniczej):

Staszek - 4 pkt (aż!!!) - za wykładnię gramatyczną, za prostaka oraz za obrażenie Organizatorki

Wyróżnienie specjalne:
NowEva - 3 1/2 pkt, za obrazoburcze nawiązanie do formy gwiazdorskiego końkursu, co już się skończył był, za uchylenie nam rąbka mitologii japońskiej oraz za "nieszczęsną żółtą pokrakę"

Wyróżnienia niemniej specjalne:
A_lex - 1pkt - za to, że "piękno nie zawsze tkwi w prostocie"

Leff - 2 1/2 pkt - 1 punkt za wytyczne dla bananów wszech oraz pełne (sic!) 1 1/2 pkt - za motywację!

Wyróżnienia bardzo specjalne:
Lim0nka - za moralizatorstwo i bolesne nawiązanie do artretyzmu: - (minus) 1/2 pkt

Bartek: 1/2 pkt za dostrzeżenie banana.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Dlaczego krzywa nie jest pokrzywa
leff
5Uwaga odpowiadam!
SATRO
4czemuż to ten banan taki zakrzywiony...?
A_Lex
4A czemuż to ten banan taki powykręcany
bartek
3bo siem wzioł i wygł!
lim0nka
1 +1IV/2
*eva*


Discussion entries: 1





  

Answers


31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
A czemuż to ten banan taki powykręcany


Explanation:
Uzasadnienie:
lezy taki przede mną i sie dziwię właśnie.

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 4

14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bo siem wzioł i wygł!


Explanation:
no cóż, tym razem potraktuję pytanie jako około północne rozważania egzystencjalno-filozoficzne askerki i po prostu udzielę odpowiedzi na postawione pytanie,
hmm... jakie pytanie, taka odpowiedź...

w końcu, nie wszystkie banany są powyginane, platanitos były przecież całkiem proste, ergo: małe bananki są proste, dopiero jak urosną, coś je wygina (czyżby to już banani artretyzm?) i są takie, jakie je widzimy w sklepach

lim0nka
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 44

14 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Dlaczego krzywa nie jest pokrzywa


Explanation:
Czemuż, ach czemuż banan jest krzywy,
Lepiej by krzywe były pokrzywy!
Wredna pokrzywa niczemu nie służy,
Banan powinien być prosty. I duży.
Krzywe banany to kpina losu,
Można je tylko dać do bigosu.
W imieniu wszystkich Pań (oraz Panów)
Się domagamy prostych bananów!

===
A motyw takiej interpretacji? Jaki motyw! Muza mi siadła na klawiaturę i nie dała się odgonić ;-P

leff
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  SATRO: Gazet¹ j¹ zwal z tej klawiatury!! A jak tego nie zrobisz odpowiednio szybko, to zagrozisz mojej pozycji niekoronowanego lidera, a wtedy zatrudnie Jurka "Killera"...
6 hrs
  -> Twojej pozycji nic nie zagrozi, nie musisz mnie zaraz posy³aæ do Bozi ;-P

14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
czemuż to ten banan taki zakrzywiony...?


Explanation:
Pytanie to należy oczywiście do grupy najtrudniejszych filozoficznych pytań świata, typu: "Dlaczego sól jest słona?" lub "Dlaczego woda jest mokra?", na które to ludzkość od wieków poszukuje sensownych odpowiedzi (bez skutku).
Dla niektórych banan to tylko niepozorny owocek, jeden z wielu, nic nie znaczący... O, ignoranci! O, nastawieni wyłącznie na konsumpcję prości ludzie! Wszak banan to kwintesencja wszelkiego piękna i doskonałości! I to wszystko za sprawą tego cudownego, lekkiego zakrzywienia, które sprawia, że banan jest tak niezwykły... Zakrzywienie banana świadczy o jego atrakcyjności. Wyobraźmy sobie banana prostego - zwykły, nie rzucajacy się w oczy, szary i niepozorny... A ten zakrzywiony - taki piękny, dumny, żółciutki, złocisty wręcz! To po niego wyciągamy swe ręce! Banan prosty z góry skazany jest na porażkę i śmierć w zapomnieniu...
Analizując to z pozoru banalne pytanie dochodzimy do wniosku, że piękno nie zawsze tkwi w prostocie. Czasem warto przyjrzeć się również takiemu zakrzywionemu z lekka bananowi i zastanowić się nad złożonością jego natury...

A_Lex
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 100

3 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
IV/2


Explanation:
moja odpowiedź:

Co u licha znaczy ten banan?

Ja nie wiem, bo ja i tak nic nie rozumiem. Ale, jeżeli on poskręcany, i nie jest prostym prostakiem, jak wynika z odpowiedzi szanownych przed-odpowiadaczy, to musi ten banan być jakiś skomplikowany i zagmatwany, taki, którego pojąć na rozum się nie da. Więc co on u licha oznacza?

Czemu ten banan tak trudny?
Czemu nie prosty lecz złudny?
A niech go licho,
Niech zje go Zdzicho,
Niech ma za swoje obłudny!

Motyw: Moim zdaniem pytanie dotyczy rozważań egzystencjalnych. W mojej odpowiedzi kieruję się chęcią zwrócenia uwagi szerszej publiki na potrzebę zgłębienia nieprostej natury banana, który poprzez swój wykręt cielesny krzyczy, woła, błaga nas o pomoc. Skąd przychodzisz i dokąd zmierzasz Bananie? Kim jesteś Bananie? Czemu zwodzisz na manowce biedną p r o s t ą nieskomplikowaną tłumaczkę?! A niech cię Zdzicho!


--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs 17 mins (2004-03-28 11:57:13 GMT)
--------------------------------------------------

O proszę, jest odzew na wołanie banana na puszczy. Japońska pisarka, Yoshimoto Mailo, złożyła hold nieszczęsnej żółtej pokrace i każe zwać się Yoshimoto Banana! Sama pisarka twierdzi, że zrobiła tak dlatego, że słowo Banana brzmi “cute” and “quirky”, ale nie ma się co oszukiwać, że dzięki niej, Banan awansował wysoko trafiając na łono wielkiej japońskiej literatury.
I nie jest to odosobniony przykład na to, że Japońscy twórcy potrafili dostrzec głębię męki egzystencjalnej naszego małego przyjaciela. Bo oto cóż oznacza imię wielkiego poety Basho? Ha? Zanim oświecą was Himawari czy Ensor, ja udzielę wam odpowiedzi na to pytanie: Otóż nic innego jak BANAN właśnie!
Apel: Pójdźmy w ślady naszych japońskich braci i sióstr, porzućmy niemądre uprzedzenia, nauczmy się cenić Banana, pokochajmy Jego krzywiznę.
Wasza BananEva


    Reference: http://www.adopt_a_banan/po_polnocy.bananarepublic
*eva*
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  A_Lex: a pewnie! Bananom wszak te¿ siê coœ od ¿ycia nale¿y! uœciski, BananOla..;))
17 hrs

50 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Uwaga odpowiadam!


Explanation:
Tłumaczenie (w końcu to konkurs translatorski):
Czemuż, ach czemuż banan nie jest prostakiem??

Wykładnia I:
Słyszeliście takie powiedzonko: "Na drzewo! Liśnie pompować, banany prostować!"?? Tak? No to teraz macie odpowiedź: żeby ktoś tam gdzieś tam miał zajęcie polegające na prostowaniu bananów. Żeby mógł za zarobione w ten sposób pieniądze utrzymać 6-osobową rodzinę i 2 koty (ale się podlizuję). I żeby na świecie było lepiej! Ot co! Nota bene sprawa z pompowaniem liści przedstawia się b. podobnie, więc odpuść sobie kolejne pytanie w stylu "Wieso sind Blätter so flach?"... Trochę więcej polotu szanowna organizatorko!! (proszę)...
(Kolejna wykładnia nastąpi jutro... chyba).

Życzliwy z Czarnolasu

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 15 mins (2004-03-27 22:54:26 GMT)
--------------------------------------------------

Pokuszę się dziś jeszcze o jedną wariację i pojdę tym razem w dosłowność (do bólu):
Popatrzcie Państwo na to pytanie jeszcze raz: \"Warum ist die Banane krumm...?\" Niby w porządku nie? A teraz: \"Warum ist DIE Banane krumm...?\"? Już coś nie gra? Nic nie znaczące słówko DIE zmienia sens całej tej misternie uknutej intrygi. Dlaczego TEN banan (choć powinno być: TA banana) jest krzywy? Pytanie implikuje szerszy kontekst, który należałoby uwzględnić udzielając odpowiedzi! Dlaczego więc TEN banan jest krzywy? Co z tego wynika? Bardzo prosto - TAMTEN banan jest już prosty... Pójdźmy więc dalej w naszych rozważaniach teoretycznych. Z pytania wynika bowiem (trochę w tym domysłów), że POZOSTAŁE banany są proste - pokuszę się nawet o stwierdzenie: są JUŻ proste... Widzicie Państwo błąd w rozumowaniu?? Pytanie po prostu zadał szef naszemu biednemu prostowaczowi bananów, który przeoczył jedną sztukę na taśmie... Po prostu przez swoją nieuwagę zapomniał go wyprostować, a ta tłusta świnia, ten kapitalista, że tak powiem tlko na to czekał... Dlaczego do cholery TEN (...) banan jest krzywy??!! Wynocha, na twoje miejsce mam 10, ba 100 nowych prostowaczy bananów... Tak to właśnie wygląda z mojego punktu widzenia. Więc proszę - nie wyciągajcie Państwo zbyt szybko wniosków! Jedząc krzywego banana pamiętajcie o losie biednego prostowacza, który stracił pracę na plantacji (w najlepszym razie został przeniesiony do pionu pompowania liści palmowych), którego rodzina teraz głoduje. Właśnie przez to małe słówko DIE, przez tego niepozornego banana, którego właśnie zamierzacie wrąbać... SMACZNEGO

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs 5 mins (2004-03-28 18:44:34 GMT)
--------------------------------------------------

Że też mi się jeszcze chce szukać... Na stronie: http://www.banan.jako.przedmiot.porzondania.zawiści.i.jednoc...
znalazłem coś takiego... (jeśli organzizatorka miała jeszcze wontpliwości odnośnie wyboru odpowiedzi to: BINGO):

\"Pamiętniki Bananiarza

Banan ze swej natóry
to gbór wielce ponóry.
A jórz od kawałó
dostaje on szałó!
(wykręca go do gury!)

Z dopisków bananologa:
(...) ze skurom i bez skury (...)\"

A i jeszcze jedno: Bananarama to był taki prostacki zespół muzyczny, więc może banan jest krzywy, żeby go nie indentyfikowali właśnie z Bananaramą.

PS. Nazwa Bananarama jest nieco niegramatyczna! Powinło być oczywiście: Banan Na Ramę!

SATRO
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 92
Grading comment
W ramach wywiązywania się ze zobowiązania poczynionego za ciężką kasę, otrzymaną od przekupującego mnie Odpowiadającego (rzecz jasna, nie ujawnię którego) zwycięstwo w tej rundzie przyznaję Staszkowi.

Dostaje Pyrkuś aż 4 punkty, to może z radości przestanie w końkursie zabierać głos i tłamsić innych swym rozbuchanym poetyckim polotem?

Wyniki oceny (kupionej i stronniczej):

Staszek - 4 pkt (aż!!!) - za wykładnię gramatyczną, za prostaka oraz za obrażenie Organizatorki

Wyróżnienie specjalne:
NowEva - 3 1/2 pkt, za obrazoburcze nawiązanie do formy gwiazdorskiego końkursu, co już się skończył był, za uchylenie nam rąbka mitologii japońskiej oraz za "nieszczęsną żółtą pokrakę"

Wyróżnienia niemniej specjalne:
A_lex - 1pkt - za to, że "piękno nie zawsze tkwi w prostocie"

Leff - 2 1/2 pkt - 1 punkt za wytyczne dla bananów wszech oraz pełne (sic!) 1 1/2 pkt - za motywację!

Wyróżnienia bardzo specjalne:
Lim0nka - za moralizatorstwo i bolesne nawiązanie do artretyzmu: - (minus) 1/2 pkt

Bartek: 1/2 pkt za dostrzeżenie banana.