KudoZ home » German to Polish » Science

Konstrukt

Polish translation: konstrukt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Konstrukt
Polish translation:konstrukt
Entered by: SATRO

23:11 Nov 4, 2003
German to Polish translations [PRO]
Science / analiza czynnikowa
German term or phrase: Konstrukt
Es ist noetig, auf dem Hintergrund bestimmter situativer Bedingungen Erwartungen, Frustrationstoleranz, Anspruchsniveau (...) zu erfassen. Diese psychologischen Erklaerungsbegriffe erfordern zu ihrer Operationalisierung jedoch ein aufwendiges Vorgehen. Fortschritte in der AZ-Forschung werden nur zu erwarten sein, wenn die Beziehungen zu solchen Konstrukten geklaert werden.
ARak
konstrukt
Explanation:
Nie mam już siły dziś analizować i wyszukiwać, czy to aby na pewno jet to, i co to tak naprawdę jest. Jedno jest pewne: pojęcie konstrukt występuje dosyć często w kontekście socjologicznym:

http://www.google.pl/search?hl=pl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_qdr=a...

i psychologicznym:

http://www.google.pl/search?hl=pl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_qdr=a...

A tu:

http://www.google.pl/search?q=cache:p2ffb24DgasJ:www.stegny....

jest nawet coś bliższego:
"Zasadnicze różnice występują między tworzonymi przez poszczególne teorie konstruktami. Rozumienie tego terminu nie jest jednoznaczne. W swojej pracy przyjmuję, że konstrukt to pojęcie ogólne, mające znaczną moc wyjaśniającą, definiowane w kategoriach obserwowalnego zachowania, jednak nie posiadające swoich obserwowalnych desygnatów. Specyficzne pojęcia teorii, zwłaszcza zaś te, które dotyczą obserwowalnego zachowania, wpływają więc — pośrednio — na ostateczny kształt jej konstruktów."

Przepraszam, że wklejam linki w odpowiedzi, ale już kilka razy zetknąłem się z tym, że ProZ obcinał zbyt długie linki i była z tego (...) (miałem na myśli słowo kiszka) :-)

Pozdrawiam Stasek z Poznania
Selected response from:

SATRO
Poland
Grading comment
Ojej, dziękuję bardzo
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4konstrukt
SATRO
5 -2(z)budować, skonstruować
Ewunia
2czynniki / elementy hipotetyczne
Anna Bittner


  

Answers


19 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -2
(z)budować, skonstruować


Explanation:
Konstrukt ( construct)
Arbeitshypothese od.gedankliche Hilfskonstruktion für die Beschreibung erschlossener Phänomene;

* das Sprachsystem , der Begriff des Sprachsystem ist ein K. der Linguistik.

( za słownikiem Dudena )

Ewunia
Poland
PRO pts in pair: 116

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Uwe Kirmse: Konstrukt to rzeczownik, wiec jak tlumaczeniem moze byc czasownik?
2 hrs

disagree  Anna Bittner: zgadzam siê z Uwe
16 hrs

1 day11 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
czynniki / elementy hipotetyczne


Explanation:
bardzo ostrożna sugestia



Anna Bittner
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 2533

3 days23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
konstrukt


Explanation:
Nie mam już siły dziś analizować i wyszukiwać, czy to aby na pewno jet to, i co to tak naprawdę jest. Jedno jest pewne: pojęcie konstrukt występuje dosyć często w kontekście socjologicznym:

http://www.google.pl/search?hl=pl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_qdr=a...

i psychologicznym:

http://www.google.pl/search?hl=pl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_qdr=a...

A tu:

http://www.google.pl/search?q=cache:p2ffb24DgasJ:www.stegny....

jest nawet coś bliższego:
"Zasadnicze różnice występują między tworzonymi przez poszczególne teorie konstruktami. Rozumienie tego terminu nie jest jednoznaczne. W swojej pracy przyjmuję, że konstrukt to pojęcie ogólne, mające znaczną moc wyjaśniającą, definiowane w kategoriach obserwowalnego zachowania, jednak nie posiadające swoich obserwowalnych desygnatów. Specyficzne pojęcia teorii, zwłaszcza zaś te, które dotyczą obserwowalnego zachowania, wpływają więc — pośrednio — na ostateczny kształt jej konstruktów."

Przepraszam, że wklejam linki w odpowiedzi, ale już kilka razy zetknąłem się z tym, że ProZ obcinał zbyt długie linki i była z tego (...) (miałem na myśli słowo kiszka) :-)

Pozdrawiam Stasek z Poznania

SATRO
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 3357
Grading comment
Ojej, dziękuję bardzo