KudoZ home » German to Polish » Social Science, Sociology, Ethics, etc.

Confoundervariablen

Polish translation: zmienna zakłócająca


10:29 Mar 30, 2008
German to Polish translations [PRO]
Social Sciences - Social Science, Sociology, Ethics, etc.
German term or phrase: Confoundervariablen
KOntekst: "Da bei der durchgeführten Analyse die Abhängigkeit zahlreicher Zielgrössen vom Aussiedlerstatus untersuncht werden sollten, wurden in einem ersten Schritt eine Reihe potentieller Regressionsmodellen berücksichtigt wurden".
Praca, z której pochodzi tekst poświęcona jest badaniu różnic między wysiedleńcami a resztą społeczeństwa niemieckiego w odniesniu do zdrowia itp.
MPerdeus
Polish translation:zmienna zakłócająca
Explanation:
zmienna zakłócająca

zmienna zakłócająca (ang. confounding variable), bodziec inny niż zmienna wprowadzona celowo przez eksperymentatora do sytuacji badawczej, który zmienia zachowanie danej osoby.

http://aneksy.pwn.pl/psychologia/slownik.php?od=990

--------------------------------------------------
Note added at 5 Stunden (2008-03-30 16:28:21 GMT)
--------------------------------------------------

patrz tez przyklady

http://www.google.de/search?hl=de&q=Confounder zmienna&btnG=...


--------------------------------------------------
Note added at 1 Tag2 Stunden (2008-03-31 12:52:58 GMT)
--------------------------------------------------

W obliczu ponizszych przykladow nie sadze, aby w podanym kontekscie moja odpowiedz byla zupelnie niesluszna. Niewykluczone, ze sa odpowiedzi alternatywne, mniej lub bardziej rownowazne.


Confounder (or Confounding Factor): Czynnik zaklócajacy (lub wskaznik zaklócajacy): Warunek lub zmienna, która jest zarówno wskaznikiem ryzyka dla przypadków chorobowych jak równie¿ zwi¹zana jest z nara¿eniem grupy/jednostki. Ten zwiazek pomiêdzy nara¿eniem podmiotów a wskaŸnikiem ryzyka , mo¿e b³êdnie wskazywaæ , ¿e nara¿enie podmiotów jest zwi¹zane z przypadkami choróbowymi.
http://www2.cyf.gov.pl/manhaz/final/iris/gloss8.htm


Korzyści randomizacji
Pozwala na zminimalizowanie wpływu dwóch zagrożeń
wiarygodności badania:
obciążenia (bias) - jest rodzajem systematycznego
błędu, który prowadzi do przekłamania wyniku testu
lub zależności (np. niewłaściwy kwestionariusz,
ankieta)
wpływu zmiennych zakłócających (confounding
variables, confounders) - cechy współwystępujące
nie tylko z czynnikiem sprawczym, ale także z
badanym skutkiem; na ogół nie mają udziału w
analizowanym procesie, mechanizmie.

http://209.85.135.104/search?q=cache:UIrj4E-qIs8J:www.statso...

Studenci nie byli poinformowani o tym, że biorą udział w eksperymencie. W efekcie tak
skonstruowanego planu eksperymentalnego i doboru grup eksperymentalnych i kontrolnych
(brak wcześniejszej styczności z żeglarstwem deskowym), możliwa była eliminacja
potencjalnego wpływu takich zmiennych zakłócających (confounding variable) relacje
pomiędzy zmienną niezależną i zmienną zależną.

http://209.85.135.104/search?q=cache:Q698KDyMTCAJ:www.sporty...

Selected response from:

Crannmer
Grading comment
Biorąc pod uwagę znaczenie angielskiego słowa counfound skłaniam się do tego tłumaczenia. Dziękuję za pomoc!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4zmienne współliniowe
Tomasz Sieniuć
3zmienna zakłócająca
Crannmer


  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Confoundervariable
zmienna zakłócająca


Explanation:
zmienna zakłócająca

zmienna zakłócająca (ang. confounding variable), bodziec inny niż zmienna wprowadzona celowo przez eksperymentatora do sytuacji badawczej, który zmienia zachowanie danej osoby.

http://aneksy.pwn.pl/psychologia/slownik.php?od=990

--------------------------------------------------
Note added at 5 Stunden (2008-03-30 16:28:21 GMT)
--------------------------------------------------

patrz tez przyklady

http://www.google.de/search?hl=de&q=Confounder zmienna&btnG=...


--------------------------------------------------
Note added at 1 Tag2 Stunden (2008-03-31 12:52:58 GMT)
--------------------------------------------------

W obliczu ponizszych przykladow nie sadze, aby w podanym kontekscie moja odpowiedz byla zupelnie niesluszna. Niewykluczone, ze sa odpowiedzi alternatywne, mniej lub bardziej rownowazne.


Confounder (or Confounding Factor): Czynnik zaklócajacy (lub wskaznik zaklócajacy): Warunek lub zmienna, która jest zarówno wskaznikiem ryzyka dla przypadków chorobowych jak równie¿ zwi¹zana jest z nara¿eniem grupy/jednostki. Ten zwiazek pomiêdzy nara¿eniem podmiotów a wskaŸnikiem ryzyka , mo¿e b³êdnie wskazywaæ , ¿e nara¿enie podmiotów jest zwi¹zane z przypadkami choróbowymi.
http://www2.cyf.gov.pl/manhaz/final/iris/gloss8.htm


Korzyści randomizacji
Pozwala na zminimalizowanie wpływu dwóch zagrożeń
wiarygodności badania:
obciążenia (bias) - jest rodzajem systematycznego
błędu, który prowadzi do przekłamania wyniku testu
lub zależności (np. niewłaściwy kwestionariusz,
ankieta)
wpływu zmiennych zakłócających (confounding
variables, confounders) - cechy współwystępujące
nie tylko z czynnikiem sprawczym, ale także z
badanym skutkiem; na ogół nie mają udziału w
analizowanym procesie, mechanizmie.

http://209.85.135.104/search?q=cache:UIrj4E-qIs8J:www.statso...

Studenci nie byli poinformowani o tym, że biorą udział w eksperymencie. W efekcie tak
skonstruowanego planu eksperymentalnego i doboru grup eksperymentalnych i kontrolnych
(brak wcześniejszej styczności z żeglarstwem deskowym), możliwa była eliminacja
potencjalnego wpływu takich zmiennych zakłócających (confounding variable) relacje
pomiędzy zmienną niezależną i zmienną zależną.

http://209.85.135.104/search?q=cache:Q698KDyMTCAJ:www.sporty...



Crannmer
PRO pts in category: 12
Grading comment
Biorąc pod uwagę znaczenie angielskiego słowa counfound skłaniam się do tego tłumaczenia. Dziękuję za pomoc!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Tomasz Sieniuć: Patrz def. "confounding variable" niżej// Patrz notka z 2008-03-31 13:03:52 GMT ;)
19 hrs
  -> Patrz notke z 2008-03-31 12:52:58 GMT

1 day1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zmienne współliniowe


Explanation:
W praktyce, poza omyłkowym włączeniem do zbioru zmiennych niezależnych dwakroć tej samej zmiennej lub jej liniowej funkcji (waga w kilogramach i osobno w funtach lub rok urodzenia i wiek dziś) albo włączenie do zbioru zmiennych wszystkich dummy variables, które przedstawiają wartość jakiejś innej zmiennej, współliniowość w sensie ścisłym nie występuje. Dość często jednak mamy do czynienia z sytuacją, gdy któraś ze zmiennych niezależnych jest bliska liniowej zależności z innymi niezależnymi. Ujawnia się to w tym, że wyznacznik macierzy korelacji przyjmuje wartość niepokojąco bliską 0 i jednocześnie, gdybyśmy policzyli współczynnik korelacji wielokrotnej tej zmiennej z innymi niezależnymi, to okazałoby się, że jest on bliski 1.
http://stat.is.uw.edu.pl/statystyka2/st2(wspolliniowosc)-03....

W trakcie analizy statystycznej ustalamy jakie wartości cech powodują zróżnicowanie szans wystąpienia tych chorób (w sensie Odds Ratio ). Dokładniejsze omówienie postępowania ( z pominięciem problemu współliniowości czynników, confounders, przekodowywaniem cech wielowartościowych i innych ) zakłada (...)
http://www.mimuw.edu.pl/~jakubw/seminaria/TeoriaWywiadu.html

In multiple regression the effect of an input (independent) variable on a continuous output (dependent or response) variable can be adjusted for the effect of confounding and modifying variables. This adjustment is useful to obtain either an unbiased estimate of the true association between an exposure and an outcome or to predict the outcome for given inputs after removing the influence of other factors. These factors are defined as confounders if they are associated with the exposure and are independent risk factors for the outcome, without being intermediates on the biological pathway between exposure and outcome. An interaction between exposure and another independent variable is present when the exposure-disease relationship varies across different values of this variable. Multivariable regression modeling removes the association between the confounder and the outcome eliminating the necessary condition for confounding. An interaction term can be also incorporated into the model to quantify any potential modifying effect.
http://www.find-health-articles.com/rec_pub_17342695-confoun...


--------------------------------------------------
Note added at 1 day1 hr (2008-03-31 11:59:16 GMT)
--------------------------------------------------

Confounder:


A factor that is associated with both an intervention (or exposure) and the outcome of interest. For example, if people in the experimental group of a controlled trial are younger than those in the control group, it will be difficult to decide whether a lower risk of death in one group is due to the intervention or the difference in ages. Age is then said to be a confounder, or a confounding variable.
http://www.cochrane.org/resources/glossary.htm

--------------------------------------------------
Note added at 1 day2 hrs (2008-03-31 13:03:52 GMT)
--------------------------------------------------

IMO chodzi tutaj o współliniowość w regresji. Inny przykład:

Brak istotności i duży współczynnik determinacji wskazują na przybliżoną współliniowość, która występuje wtedy, gdy zmienne niezależne są mocno skorelowane ze sobą. Może ona mocno zniekształcić wyniki testu t-Studenta. Pełna współliniowość (tzn. gdy jedna zmienna jest kombinacją liniową pozostałych) uniemożliwia zastosowanie metody najmniejszych kwadratów. To tak jakbyśmy użyli dwóch zmiennych niezależnych do opisu wzrostu osoby: jednej podającej wartość w centymetrach, a drugiej - w milimetrach. Jedna z tych zmiennych jest oczywiście nadmiarowa. Nieważne przecież w jakich jednostkach mierzymy wzrost - czy w centymetrach, czy w milimetrach.
http://www.mp.pl/artykuly/index.php?aid=11103&_tc=9EACC1EBF2...

--------------------------------------------------
Note added at 1 day10 hrs (2008-03-31 20:35:20 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

...Problem w tym, że nie chodzi o zakłócenia...


    Reference: http://www.google.de/search?hl=pl&q=zmienne+wsp%C3%B3%C5%82l...
Tomasz Sieniuć
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4