KudoZ home » German to Polish » Tech/Engineering

Startfreigabe

Polish translation: zezwolenie na uruchomienie


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Startfreigabe
Polish translation:zezwolenie na uruchomienie
Entered by: Jerzy Czopik

19:42 Mar 14, 2002
German to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering / Papierbearbeitung
German term or phrase: Startfreigabe
In der Freigabezeit von 10 Sekunden kann beliebig oft getippt werden (eine Einzelbewegung durch Schalten auslösen).
Hierbei handelt es sich um eine Papierbearbeitungsmaschine
Jerzy Czopik
Germany
zezwolenie na uruchomienie
Explanation:
Niemcy bardzo często używają "Freigabe" w różnych kombinacjach, co się bardzo kiepsko tłumaczy na polski. Zazwyczaj chodzi jednak o np. przycisk "start"/"uruchom"/"Załącz" ("Startfreigabe"), którego działanie jest "odblokowywane" przez jednostkę sterującą (zazwyczaj SPS S5 lub S7 Siemensa lub inne tego typu programowalne i sterowane mikroprocesorowo), po spełnieniu określonych innych warunków (np. nieaktywnym wyłączniku awaryjnym lub po sprawdzeniu, ze w maszynie zamknięte są wszystkie pokrywy ochronne/osłony). "Freigabe" stanowi zatem zezwolenie na wykonanie przez maszynę jakiejś czynności, po spełnieniu założonych w oprogramowaniu sterującym warunków początkowych.
Niemiecko-polski "Praktyczny Słownik komputerowy", wyd REA/Cornelsen-Girardet, Berlin -W-wa 1998 podaje samo Freigabe jako "zwolnienie".
Identycznie podaje Słownik Naukowo-Techniczny WNT.
Wcześniejsze objaśnienia z mojej wiedzy praktycznej - również podczas montażu i uruchamiania maszyn i instalacji przemysłowych.
Mam nadzieję, że udało mi się pomóc Koledze.
Serdecznie pozdrawiam
Dariusz Kozłowski
Selected response from:

Dariusz Kozłowski
Poland
Grading comment
Dziekuje obu Panom za odpowiedz, pokrywajaca sie rowniez z moimi doswiadczeniami. Zarowno pozwolenie na start, jak i zezwolenie na uruchomienie (oraz to "zwolnienie") sa na pewno adekwatnymi odpowiednikami niemieckiego "Freigabe". Niestety punkty moge przyznac tylko raz - tym razem Pan DK.
Jeszcze raz dziekuje i pozdrawiam
JC
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Pozwolenie na start
Jarek Smoczyk
5zezwolenie na uruchomienie
Dariusz Kozłowski


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Pozwolenie na start


Explanation:
Standard przy maszynach! Freigabe to moze być czynność jednorazowa, np.: wciśnięcie jakiegoś przycisku, ale często to sterowanie nie pozwala na "rozpędzenie" maszyny po jakiejś przerwie (usterce) - wtedy najpierw trzeba "typować" (tzw. praca krokowa, czasami nazywana też inaczej, zaleznie od branzy), a potem "zaskoczy" juz automat. Ja to tlumaczylem jako pozwolenie na start, zezwolenie - roznie w roznych sytuacjach (maszynach). Pozdrowienia. J.Smoczyk

Jarek Smoczyk
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andrzej Lejman: Zastanawiam siê nad tym od ok. 15 min. i cos takiego chodzi³o mi po g³owie. Jeœli chodzi o zasadê pracy maszyny, ca³kowicie siê zgadzam. Rozruch duzych linii technologicznych odbywa siê czesto dok³adnie tak. T³umaczenie musi chyba byc opisowe.
7 mins

28 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
zezwolenie na uruchomienie


Explanation:
Niemcy bardzo często używają "Freigabe" w różnych kombinacjach, co się bardzo kiepsko tłumaczy na polski. Zazwyczaj chodzi jednak o np. przycisk "start"/"uruchom"/"Załącz" ("Startfreigabe"), którego działanie jest "odblokowywane" przez jednostkę sterującą (zazwyczaj SPS S5 lub S7 Siemensa lub inne tego typu programowalne i sterowane mikroprocesorowo), po spełnieniu określonych innych warunków (np. nieaktywnym wyłączniku awaryjnym lub po sprawdzeniu, ze w maszynie zamknięte są wszystkie pokrywy ochronne/osłony). "Freigabe" stanowi zatem zezwolenie na wykonanie przez maszynę jakiejś czynności, po spełnieniu założonych w oprogramowaniu sterującym warunków początkowych.
Niemiecko-polski "Praktyczny Słownik komputerowy", wyd REA/Cornelsen-Girardet, Berlin -W-wa 1998 podaje samo Freigabe jako "zwolnienie".
Identycznie podaje Słownik Naukowo-Techniczny WNT.
Wcześniejsze objaśnienia z mojej wiedzy praktycznej - również podczas montażu i uruchamiania maszyn i instalacji przemysłowych.
Mam nadzieję, że udało mi się pomóc Koledze.
Serdecznie pozdrawiam
Dariusz Kozłowski


Dariusz Kozłowski
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 317
Grading comment
Dziekuje obu Panom za odpowiedz, pokrywajaca sie rowniez z moimi doswiadczeniami. Zarowno pozwolenie na start, jak i zezwolenie na uruchomienie (oraz to "zwolnienie") sa na pewno adekwatnymi odpowiednikami niemieckiego "Freigabe". Niestety punkty moge przyznac tylko raz - tym razem Pan DK.
Jeszcze raz dziekuje i pozdrawiam
JC