KudoZ home » German to Polish » Tech/Engineering

Baumusterprüfung

Polish translation: badanie typu / badanie zgodności z wzorcem konstrukcyjnym


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Baumusterprüfung
Polish translation:badanie typu / badanie zgodności z wzorcem konstrukcyjnym
Entered by: Dariusz Kozłowski

20:46 May 16, 2002
German to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Baumusterprüfung
Baumusterprüfung nach DIN 20 024
Dariusz Kozłowski
Poland
badanie typu
Explanation:
definicja Baumuster wg. slownika DE-EN (ERNST, uznawany za dobry):

Baumuster n, -art f, Modell n / design, type

Baumusterprüfung: type examination test (LEO online)

Wydaje mi się więc, że to też jest niezłe rozwiązanie.

Natomiast nie wiem, czemu Andrzej i Tomek tak się uparli na to bezpieczeństwo - w Baumusterpruefung nie ma mowy o bezpieczeństwie, a tylko sprawdzenie zgodności typu z odowiednimi wymaganiami. Po stwierdzeniu zgodności wydawane jest świadectwo dopuszczeniowe (czyli jak Darek mi kiedyś napisał - homologacja)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-16 21:33:51 (GMT)
--------------------------------------------------

poszukawszy nieco w Internecie dodaję, że Niemcy są niekonsekwentni - Tiomek wyszukał stronę do \"badania na certyfikat bezpieczeństwa\", ale okazuje się, że jest cała masa odsyłaczy do badań zgodności z jakimiśtam wymaganiami - co nas oczywiście nie posuwa dalej, a norma DIN 20024 zawiera opis badania impulsowym cyklem ciśnienia ( http://www.maximator.de/maximator/service/din20024.htm ). Może być więc i ten certyfikat bezpieczeństwa, bo chodzi bądź co bądź o giętkie przewody hydrauliczne, a te muszą być bezpieczne...
Selected response from:

Jerzy Czopik
Germany
Grading comment
Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi oraz komentarze. Zamykam po długim czasie, nadal nie widząc zupełnie bezwątpliwej wersji. Najbliższa - z perspektywy - jest mi jednak odpowiedź Jerzego ...i moja własna wersja, dlatego punkty idą do Jerzego, a do glosariusza pozwalam sobie wprowadzić obie wersje: Jerzego / i moją. W razie wątpliwości i "nowych wątków śledztwa" proszę o korektę glosariusza, mam jednak nadzieję, że tak może zostać...

Pozdrawiam
DK
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2badanie typu
Jerzy Czopik
4 -1certyfikat bezpieczeństwa
Tomasz Niedbala
2badanie homologacyjne
Jerzy Czopik
2 -1Certyfikacja / proces certyfikacji bezpieczenstwa
Andrzej Lejman


Discussion entries: 1





  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
badanie homologacyjne


Explanation:
Poszukujac w KudoZ "Baumuster" trafilem na wloskie odpowiedniki - Baumuster jako prototyp i powyzszy termin. Przyznaje, ze cos w tym jest. Sam mam czesto zastanawiam sie nad sensownym tlumaczeniem tego - moze w ten sposob gdzies dotrzemy

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-16 21:08:16 (GMT)
--------------------------------------------------

Musterprüfung, Bau|musterprüfung, Eignungsprüfung, Typenprüfung,
Überprüfung eines oder mehrerer Muster (Prototypen) eines techn. Produkts im Hinblick auf die Erfüllung aller in den zugehörigen Spezifikationen festgelegten Anforderungen und Sicherheitsvorschriften. Nach erfolgreicher Durchführung aller Prüfungen kann die Freigabe zur Serienfertigung oder bei Einzelstücken die Betriebserlaubnis erteilt werden. Die Techn. Überwachungs-Vereine (TÜV) z. B. führen Musterprüfungen an Kraftfahrzeugen, Dampfkesseln, Druckbehältern u. a. durch

Czyli wynikałoby, że \"Baumuster\" to rodzaj prototypu, produktu wzorcowego itp. W tym świetle badanie homologacyjne zdaje się być niezłym rozwiązaniem.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-16 21:09:34 (GMT)
--------------------------------------------------


Przepraszam, po wklejeniu definicji z encyklopedii Brockhausa gdzies wcielo kod.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-16 21:44:59 (GMT)
--------------------------------------------------

Odpowiedź \"badanie typu\" dopisałem, bo uważam ją za lepszą niż ta tutaj. Homologacja kojarzy się mi z ruchem drogowym, więc byłoby to zbytnim zawężeniem, a poza tym \"Baumusterpruefung\" nie kończy się homologacją, a wyraźnie \"dopuszczeniem\" (patrz niżej)

Jerzy Czopik
Germany
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 7229

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Lejman: Neutral tylko dlatego, ¿e chce zapytac - a co to jest wlasciwie Baumuster?
5 mins

neutral  Tomasz Niedbala: Pewnie wszyscy "po trosze" maj¹ racjê.
19 mins

neutral  Zbigniew Balawender: to raczej badanie typu, jak Pan podaje ponizej. Dolaczylem na dole link, ktory to potwierdza.
42 mins

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
certyfikat bezpieczeństwa


Explanation:
Spotkałem się w przemyśle z takim określeniem tego dokumentu.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-16 21:03:34 (GMT)
--------------------------------------------------

Die EU-Baumusterprüfung ist das Verfahren nach dem eine zugelassene Prüfstelle feststellt und bescheinigt, daß die Bauart eines Produktes oder das Modell / Muster den Bestimmungen der zutreffenden EU-Richtlinien entspricht.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-16 21:04:57 (GMT)
--------------------------------------------------

Die EU-Baumusterprüfung ist das Verfahren nach dem eine zugelassene Prüfstelle feststellt und bescheinigt, daß die Bauart eines Produktes oder das Modell / Muster den Bestimmungen der zutreffenden EU-Richtlinien entspricht.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-16 21:14:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Sorry, chyba kliknąłem dwa razy...


Inną wersja tego terminu może być:

\"Świadectwo zgodności\"

Widziałem nawet segregator z takim nagłówkiem ;-)


    Reference: http://www.hvbg.de/d/bgp/d/prod/eg/eg-bau.htm
Tomasz Niedbala
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 313

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Lejman: I znow neutral tylko z powodu pytanie: a nasza aprobata techniczna?
6 mins
  -> Pewnie te¿, ale certyfikat bezpieczeñstwa jes pojêciem bardziej ogólnym (Obejmuje wiêcej aspektów)

neutral  Jerzy Czopik: Niemcy maja na to "Sicherheitszertifikat" (1500 trafien na Google), a z Twojej definicji tez nie wynika certyfikat bezp., a co najwyzej sprawdzenie spelnienia wymagan dyrektyw WE
10 mins

disagree  Zbigniew Balawender: patrz komentarz do wpisu kol. Czopika
38 mins

26 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
Certyfikacja / proces certyfikacji bezpieczenstwa


Explanation:
Chodzi chyba o nasz znak "B"?
A aprobata - o ile sobie przypomniale - to rodzaj wstepnego dopuszczenia dla materialow/urzadzen/technologii w trakcie certyfikacji, o ile nie budza zasadniczych zastrzezen.
Czy moze myle sie?

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-16 21:17:12 (GMT)
--------------------------------------------------

W przypadku materialow budowlanych nigdy nie spotkalem sie z pojeciem homologacji - Murator czy Gazeta-Dom zawsze napominaja, zeby szukac znaku \"B\" lub co najmniej aprobaty technicznej.
To komentarz do wypowiedzi Jurka.

Andrzej Lejman
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 3748

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Zbigniew Balawender: patrz komentarz do wpisu kol. Czopika
26 mins

42 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
badanie typu


Explanation:
definicja Baumuster wg. slownika DE-EN (ERNST, uznawany za dobry):

Baumuster n, -art f, Modell n / design, type

Baumusterprüfung: type examination test (LEO online)

Wydaje mi się więc, że to też jest niezłe rozwiązanie.

Natomiast nie wiem, czemu Andrzej i Tomek tak się uparli na to bezpieczeństwo - w Baumusterpruefung nie ma mowy o bezpieczeństwie, a tylko sprawdzenie zgodności typu z odowiednimi wymaganiami. Po stwierdzeniu zgodności wydawane jest świadectwo dopuszczeniowe (czyli jak Darek mi kiedyś napisał - homologacja)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-16 21:33:51 (GMT)
--------------------------------------------------

poszukawszy nieco w Internecie dodaję, że Niemcy są niekonsekwentni - Tiomek wyszukał stronę do \"badania na certyfikat bezpieczeństwa\", ale okazuje się, że jest cała masa odsyłaczy do badań zgodności z jakimiśtam wymaganiami - co nas oczywiście nie posuwa dalej, a norma DIN 20024 zawiera opis badania impulsowym cyklem ciśnienia ( http://www.maximator.de/maximator/service/din20024.htm ). Może być więc i ten certyfikat bezpieczeństwa, bo chodzi bądź co bądź o giętkie przewody hydrauliczne, a te muszą być bezpieczne...


    Reference: http://www.bsh.de/Navigationsausruestung/1502.htm
Jerzy Czopik
Germany
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 7229
Grading comment
Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi oraz komentarze. Zamykam po długim czasie, nadal nie widząc zupełnie bezwątpliwej wersji. Najbliższa - z perspektywy - jest mi jednak odpowiedź Jerzego ...i moja własna wersja, dlatego punkty idą do Jerzego, a do glosariusza pozwalam sobie wprowadzić obie wersje: Jerzego / i moją. W razie wątpliwości i "nowych wątków śledztwa" proszę o korektę glosariusza, mam jednak nadzieję, że tak może zostać...

Pozdrawiam
DK

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Zbigniew Balawender: Prosze sprawdzic link: http://www.hvbg.de/d/bgp/d/prod/eg/bau.htm oraz poszukac w googlu hasel: "badanie typu" baumuster
7 mins

agree  SATRO
622 days