KudoZ home » German to Swedish » Architecture

Portalstütze

Swedish translation: portalramben


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Portalstütze
Swedish translation:portalramben
Entered by: Lena Samuelsson

16:00 Aug 1, 2006
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Architecture / Järnvägsarkitektur (tidigt 1900-tal
German term or phrase: Portalstütze
Kontext:
"Insgesamt gelang es XX (...) die tatsächlich recht grobschlächtigen und heterogenen Brückenkonstruktionen an Straßeneinmündungen etc., (...) zu einer Einheit zu verschmelzen. Bei der Brücke am ZZ ließ er dazu z. B. die Portalstütze nicht mehr mit einem simplen geraden Stahlträger abschließen, sondern konzipierte einen weit in das Gleisbett hineinragenden, maskenbekrönten Aufsatz.

"Portalpelare" låter så kyrkorakitektoniskt i mina öron, eller kan man säga det?
Lena Samuelsson
Sweden
portalramben
Explanation:
Fackverksbroar, där brobanan (spåren) ligger längs fackverkens underkant, avslutas i vardera änden (landfästet) med en "portalram" som tågen kan köra igenom in på bron och ut från den. En sådan ram har två ramben (Stützen) och en rambalk (Riegel).
Selected response from:

asptech
Grading comment
Tusen tack, Asptech :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4portalrambenasptech
3kontaktledningsbryggaRadu Stefan
2portalstöttor, -stöd, -konsoler
Mårten Sandberg


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
portalstöttor, -stöd, -konsoler


Explanation:
givetvis ingen aning om hur d ser ut så, men dessa används väl in brosammanhang isht konsoler.
eftersom ja ändå inte vet hur d ser ut kan man dessutom föreslå arkad o valv(båge) som alternativ till portal :)

Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

16 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kontaktledningsbrygga


Explanation:
Söka på google, Images-länk, efter: "kontaktledningbrygga" eller "kontaktledningsbryggor"

Hoppas, att det hjälper till!

Radu Stefan
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

1 day1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
portalramben


Explanation:
Fackverksbroar, där brobanan (spåren) ligger längs fackverkens underkant, avslutas i vardera änden (landfästet) med en "portalram" som tågen kan köra igenom in på bron och ut från den. En sådan ram har två ramben (Stützen) och en rambalk (Riegel).

asptech
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 19
Grading comment
Tusen tack, Asptech :-)