KudoZ home » German to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

Leistungsaustausch

Swedish translation: utbyte av tjänster


13:05 Feb 18, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / Garantianspråk
German term or phrase: Leistungsaustausch
Schadenersatz und Leistungsaustausch

Die Garantievergütung (Garantie, -erweiterung, technische Aktionen) erfolgt bei Arbeiten an eigenverkauften Fahrzeugen (gemäß DIALOG-Meldung) ohne den gültigen Mehrwertsteuerbetrag (= Schadenersatz). Bei nichteigenverkauften Fahrzeugen erfolgt die Erstattung mit Mehrwertsteuer (= Leistungsaustausch).
Reino Havbrandt
Sweden
Swedish translation:utbyte av tjänster
Explanation:
Om jag förstått rätt så kallas det "Schadenersatz" när garantiarbeten utförs på bilar man sålt själv och det andra (när momsen skall räknas med) då utför man garantiarbeten på bilar från annan återförsäljare ,alltså ett tjänsteutbyte.:-)

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2008-02-18 23:15:23 GMT)
--------------------------------------------------

Ujuj det var inte lätt att förstå vad jag menar ser jag! Alltså den ersättning man får vid rep av egenförsålda bilar är "Schadenersatz" och den ersättning man får när man utför garantiarb på andras försålda bilar är" Leistungsaustausch". alltså ett prestationsutbyte( bättre än tjänsteutb.)
Selected response from:

Cecilia Richter Ekholm
Grading comment
Tack! externa tjänster blev det
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Moms, mervärdesskattxxxLilian S-K
4utnyttjande av tjänstmyrwad
3utbyte av tjänsterCecilia Richter Ekholm


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Moms, mervärdesskatt


Explanation:
Nordsteds lexikon

xxxLilian S-K
Finland
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 21

34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
utnyttjande av tjänst


Explanation:
Enl ref


    Reference: http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lng1=de,sv&lang=...
myrwad
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 164

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
utbyte av tjänster


Explanation:
Om jag förstått rätt så kallas det "Schadenersatz" när garantiarbeten utförs på bilar man sålt själv och det andra (när momsen skall räknas med) då utför man garantiarbeten på bilar från annan återförsäljare ,alltså ett tjänsteutbyte.:-)

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2008-02-18 23:15:23 GMT)
--------------------------------------------------

Ujuj det var inte lätt att förstå vad jag menar ser jag! Alltså den ersättning man får vid rep av egenförsålda bilar är "Schadenersatz" och den ersättning man får när man utför garantiarb på andras försålda bilar är" Leistungsaustausch". alltså ett prestationsutbyte( bättre än tjänsteutb.)

Cecilia Richter Ekholm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 26
Grading comment
Tack! externa tjänster blev det