KudoZ home » German to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

mening

Swedish translation: samma mening, nya prep


15:29 Apr 28, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / Inställning av sätet
German term or phrase: mening
Alla dessa "am". Jag får ingen fason på det. Det blir bara en uppräkning.
Der Memory Gleitstein wird mechanisch am Lehnenbeschlag mit der Steuerwippe am Sitzgestell über den Bowdenzug an der Sitzlängsverstellung gesteuert.
Minnesspärrstycket styrs mekaniskt på ryggstödsbeslaget med styrknappen på sätesstommen via reglagevajern på säteslängsinställningen.
Staffan Wiman
Sweden
Swedish translation:samma mening, nya prep
Explanation:
Jag gillade Reinos "minne"malistiska förslag.;-) Här är ett annat tråkigare, (kan tyvärr inte biltermerna): Minnesspärrstycket styrs mekaniskt från ryggstödsbeslaget, med styrknappen på sätesstommen, via reglagevajern till säteslängsinställningen (alt.positionsinställningen i längsled).

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2008-04-28 21:14:36 GMT)
--------------------------------------------------

Nä, du har naturligtvis rätt med dativ och befintlighet. "Bowdenzug" sitter antagligen på "Sitzlängsverstellung". "Minnet" styrs mekaniskt med "Steuerwippe" som sitter monterat i "Sitzgestell" och tittar ut på sidan av "Lehnenbeschlag", som väl är den delen ryggstödet är monterat i? Och överföringen sker via "Bowdenzug" till "minnet". Knivigt!
Selected response from:

Cecilia Richter Ekholm
Grading comment
Tack för hjälpen båda två.

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3samma mening, nya prepCecilia Richter Ekholm
1sätet ställs om med en spakReino Havbrandt


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
sätet ställs om med en spak


Explanation:
Eventuellt påverkas också minnet, men det får bli en dagen efterfråga.

Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 249
Notes to answerer
Asker: Jag tror som du, att det är en liten spak här och inte en knapp trots att Steuerwippe oftast verkar vara den där navigationsknappen (?) på mobilen.


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
samma mening, nya prep


Explanation:
Jag gillade Reinos "minne"malistiska förslag.;-) Här är ett annat tråkigare, (kan tyvärr inte biltermerna): Minnesspärrstycket styrs mekaniskt från ryggstödsbeslaget, med styrknappen på sätesstommen, via reglagevajern till säteslängsinställningen (alt.positionsinställningen i längsled).

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2008-04-28 21:14:36 GMT)
--------------------------------------------------

Nä, du har naturligtvis rätt med dativ och befintlighet. "Bowdenzug" sitter antagligen på "Sitzlängsverstellung". "Minnet" styrs mekaniskt med "Steuerwippe" som sitter monterat i "Sitzgestell" och tittar ut på sidan av "Lehnenbeschlag", som väl är den delen ryggstödet är monterat i? Och överföringen sker via "Bowdenzug" till "minnet". Knivigt!

Cecilia Richter Ekholm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 26
Grading comment
Tack för hjälpen båda två.
Notes to answerer
Asker: Knivigt: Du skriver "till sätes...". Det tänkte jag också först, men det är ju dativ, då borde det väl inte kunna betyda till (jag har inte tyska som modersmål!). Har jag fel?