KudoZ home » German to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

Sturz- und Spurverlauf

Swedish translation: camber och toe


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Sturz- und Spurverlauf
Swedish translation:camber och toe
Entered by: Johan Thorén

18:24 Apr 6, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
German term or phrase: Sturz- und Spurverlauf
Det handlar om hjulinställning, så mycket har jag förstått men jag lyckas inte hitta den korrekta terminologin för detta på svenska. Meningen lyder "Durch die räumliche Anordnung der fünf Lenker der X wird ein optimierter Sturz- und Spurverlauf über den gesamten Federweg erreicht."

Titta gärna på den här länken; http://www.fahrwerke.de/technik/fahrwerkskunde/spur_und_stur...
Johan Thorén
Germany
camber och toe
Explanation:
Sturz "översätts" vanligen med "camber" (egentligen sv "hjullutning) och Spur vanligen med "toe" (sv "hjulskränkning" för toe-in, "kurvtagningsvinkel" för toe-out). "verlauf" är rätt så redundant i sammanhanget.
Fordonsmanualer.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5camber och toe
Klas Törnquist
4camber och spårningReino Havbrandt


  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
camber och toe


Explanation:
Sturz "översätts" vanligen med "camber" (egentligen sv "hjullutning) och Spur vanligen med "toe" (sv "hjulskränkning" för toe-in, "kurvtagningsvinkel" för toe-out). "verlauf" är rätt så redundant i sammanhanget.
Fordonsmanualer.

Klas Törnquist
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 232
Grading comment
Tack för hjälpen!

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
camber och spårning


Explanation:
Deutsch English Svenska
Nachlauf Caster caster, axellutning
Spur, Vorspur toe-in spårning, skränkning, (toe-in)
Sturz Camber camber, hjullutning

Fick in denna hejdlösa variant via ett TRADOS-kundminne som "absolut måste följas":
Auch die Achsgeometrie eines Fahrzeugs, wie Sturz und Spur, sind für die Reifenauswahl wichtig.
Även ett fordons axelgeometri, som lutning och kurs, är viktiga vid val av däck.
Created on: 2003-06-13, 12:02 Created by: DBADEL Jobbnu..: 3848/57

Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 249