KudoZ home » German to Swedish » Botany

Griebenmehl

Swedish translation: grevmjöl; nermalda fettgrevar


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Griebenmehl
Swedish translation:grevmjöl; nermalda fettgrevar
Entered by: Sven Petersson

10:08 Sep 3, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Botany
German term or phrase: Griebenmehl
Ingår i ett hundfoder. Engelsk term för Grieben är greaves.
Åsa Valley
Sweden
nermalda fettgrevar
Explanation:
Fettgrevar är små muskelköttbitar som finns insprängt i djurs fett. För att ta tillvara på dessa smälter man fettet och silar av "grevarna".

--------------------------------------------------
Note added at 54 mins (2008-09-03 11:02:24 GMT)
--------------------------------------------------

EURIKA!
Det heter "grevmjöl" på svenska.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4nermalda fettgrevar
Sven Petersson
1 -1protein, proteintillskott
Eva Gustavsson


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): -1
protein, proteintillskott


Explanation:
Hittade en definition om det är till hjälp:

(*)Grieben entstehen, wenn Speck ausgelassen wird. Diese sind hoch eiweisshaltig, denn Eiweiss schmilzt beim Auslassen nicht mit. Aus diesen Kruestchen wird das Griebenmehl, ein feingemahlenes Pulver, gewonnen.

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2008-09-03 10:18:41 GMT)
--------------------------------------------------

eller proteinpulver

Eva Gustavsson
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Lacks precision.
45 mins
  -> ville huvudsakligen ge definitionen jag hittade, angav lägsta confidence som du såg

49 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nermalda fettgrevar


Explanation:
Fettgrevar är små muskelköttbitar som finns insprängt i djurs fett. För att ta tillvara på dessa smälter man fettet och silar av "grevarna".

--------------------------------------------------
Note added at 54 mins (2008-09-03 11:02:24 GMT)
--------------------------------------------------

EURIKA!
Det heter "grevmjöl" på svenska.

Sven Petersson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack!