KudoZ home » German to Swedish » Chemistry; Chem Sci/Eng

Abflammen

Swedish translation: flamförsegling


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Abflammen
Swedish translation:flamförsegling
Entered by: Erik Hansson

06:42 Mar 5, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Chemistry; Chem Sci/Eng
German term or phrase: Abflammen
Vävt plastband.
"Kein Abschneiden und Abflammen nötig, da vorgenäht."

Jag antar att Abflammen står för uppvärmning med låga el.dyl., så att väven inte löses upp. Någon som händelsevis vet vad branschfolk säger?
Erik Hansson
Germany
flammförsegling
Explanation:
Man använder ofta öppen flamma för att försegla änden av trådar eller tyg för att förhindra att de löser upp sig. Plasten smälter och förenas/förseglas så att trådbildning ej kan uppstå.
Selected response from:

Holger Gremminger
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4flammförsegling
Holger Gremminger
3Flamtorka
Anna Blanck


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Flamtorka


Explanation:
Enligt Eurodicautum står abflammen för flamtorkning då det handlar om Metallurgi. Kan det stämma i din text också?


    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller
Anna Blanck
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
flammförsegling


Explanation:
Man använder ofta öppen flamma för att försegla änden av trådar eller tyg för att förhindra att de löser upp sig. Plasten smälter och förenas/förseglas så att trådbildning ej kan uppstå.

Holger Gremminger
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack för hjälpen!