KudoZ home » German to Swedish » Cooking / Culinary

Marlin

Swedish translation: marlin


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Marlin
Swedish translation:marlin
Entered by: Holger Gremminger

08:28 Mar 6, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Cooking / Culinary
German term or phrase: Marlin
VAD är det för en fisk?
Holger Gremminger
marlin
Explanation:
(från Nationalencyklppedin) marlins [mq:´r-] (eng., av marline-spike 'märlspik', 'splitshorn', p.g.a. formen på fiskens nos), arter i gruppen spjutfiskar. Tror inte så många använder formen märlspik, jag hade då aldrig hört den förut. Det här är fiskar som fiskas i främst tropiska hav - min man har fiskat sådana i västindien och på Hawaii t.ex. Då är det frågan om stora ex. man fiskar.
Har inte sett dem saluförda i någon fiskdisk där jag bor. Det mest exotiska här är svärdfisk, tonfisk och liknande.
Selected response from:

tauvon
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2marlin
tauvon
5spjutfisk
Sven Petersson
4marlin
Mario Marcolin
1vitlingStaffan Wiman


Discussion entries: 1





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
marlin


Explanation:
(från Nationalencyklppedin) marlins [mq:´r-] (eng., av marline-spike 'märlspik', 'splitshorn', p.g.a. formen på fiskens nos), arter i gruppen spjutfiskar. Tror inte så många använder formen märlspik, jag hade då aldrig hört den förut. Det här är fiskar som fiskas i främst tropiska hav - min man har fiskat sådana i västindien och på Hawaii t.ex. Då är det frågan om stora ex. man fiskar.
Har inte sett dem saluförda i någon fiskdisk där jag bor. Det mest exotiska här är svärdfisk, tonfisk och liknande.


tauvon
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: blue marlin = blå marlin osv blue marlin/Makaira indica , black marlinMakaira nigricans cf http://www.svenskfisk.se/handelsbeteckningar.pdf
3 mins

agree  Erik Hansson
4 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
spjutfisk


Explanation:
Please see references!


    Reference: http://home.t-online.de/home/irle.eifel/fish_se_bohus.html
    Reference: http://www.commersen.se/ungafakta/varldshaven/livet/fiskar_l...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12

4 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
vitling


Explanation:
merlan är vitling på franska. det kan väl inte vara en sammanblandning.
Bara en dum gissning. Är ingen fiskexpert.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
marlin


Explanation:
"Page 1
SLVFS 2001:37
Livsmedelsverkets föreskrifter om handelsbeteckningar på fiskeri- och
vattenbruksprodukter;
..Makaira indica Svart marlin
..Makaira nigricans Blå marlin"
http://www.slv.se/upload/dokument/Lagstiftning/2000-2005/200...




--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 59 mins (2004-03-06 13:27:52 GMT)
--------------------------------------------------

\"Hawaiian Common name Genus Species Family name
A\'u
Blue marlin Makaira nigricans Istiophoridae
Black (silver) marlin Makaira indica Istiophoridae
...
Hebe
Shortnose spearf[i]sh Tetrapterus angustirostris Istiophoridae
\"
http://www.coralreefnetwork.com/marlife/fishes/hname.htm

En text från Eu talar om \"marliner och spjutfisk\"
http://www.europarl.eu.int/meetdocs/committees/rett/20031124...


--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs 7 mins (2004-03-06 13:35:53 GMT)
--------------------------------------------------

Om jag minns rätt, hinner inte kolla jus nu, är *spjutfisk* ett svenskt namn för *familjen* Istiophoridae..

:)
mario




Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4