KudoZ home » German to Swedish » Cooking / Culinary

kurz gebratenes

Swedish translation: lättstekt, brynt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:kurz gebratenes
Swedish translation:lättstekt, brynt
Entered by: Holger Gremminger

08:30 Mar 6, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Cooking / Culinary
German term or phrase: kurz gebratenes
man säger ofta helt enkelt "kurz Gebratenes" (= "kurz gebratenes Fleisch") i Tyskland, men vad heter det på svenska?
Holger Gremminger
lättstekt, brynt
Explanation:
beroende på sammanhang, brynt innebär stekt en kort stund så att ytan blir brun. Lättstekt att det är färdiglagat men inte stekt så länge. Dryga 1000 träffar på Google på båda
Selected response from:

Eva Gustavsson
Grading comment
Tack till er alla!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1blodig
tauvon
4 +1lättstekt, brynt
Eva Gustavsson
4lättstekt
Mario Marcolin


Discussion entries: 1





  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
blodig


Explanation:
Det låter inte så elegant, men man brukar säga att man vill ha sin biff blodig, medium eller välstekt (rare, underdone på eng.).

tauvon
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: :)
5 mins

27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
lättstekt


Explanation:
säger en del för "blodig"

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
lättstekt, brynt


Explanation:
beroende på sammanhang, brynt innebär stekt en kort stund så att ytan blir brun. Lättstekt att det är färdiglagat men inte stekt så länge. Dryga 1000 träffar på Google på båda

Eva Gustavsson
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack till er alla!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson
4 hrs
  -> Tack!