KudoZ home » German to Swedish » Cooking / Culinary

Dorade

Swedish translation: guldmakrill


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Dorade
Swedish translation:guldmakrill
Entered by: Holger Gremminger

11:02 Mar 7, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Cooking / Culinary
German term or phrase: Dorade
vad heter denna fisk på svenska?
Holger Gremminger
guldmakrill
Explanation:
http://user.tninet.se/~fbe835z/guldmakrill.htm

Titta också på Google - guldmakrill. Då får du många träffar.
Selected response from:

Katleen Burm
Grading comment
Tack till er båda!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4guldmakrillKatleen Burm
3dorado = guldmakrill
Eva Gustavsson


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dorado = guldmakrill


Explanation:
enligt lexikon. Kan det vara en felstavning?

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-07 11:23:44 (GMT)
--------------------------------------------------

Hoppsan, där hade jag lite bråttom, dorado är engelska, men det kanske är en ledtråd i alla fall?

Eva Gustavsson
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
guldmakrill


Explanation:
http://user.tninet.se/~fbe835z/guldmakrill.htm

Titta också på Google - guldmakrill. Då får du många träffar.

Katleen Burm
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack till er båda!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  tauvon: Dorade kallas den även i Frankrike.
30 mins
  -> Tack så mycket, Tauvon. Den kallas också "dorade" eller "goudmakreel" på holländska (mitt modersmål) :-)

agree  xxxBirgitta G
59 mins
  -> Tack så mycket, Birgitta.

agree  Staffan Wiman: dorade är den franska stavningen
5 hrs
  -> Tack så mycket, Staffan!

agree  Mario Marcolin: :)
19 hrs
  -> Tack så mycket, Mario! :-)