KudoZ home » German to Swedish » Cooking / Culinary

Wildreis

Swedish translation: vildris


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Wildreis
Swedish translation:vildris
Entered by: Holger Gremminger

11:03 Mar 7, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Cooking / Culinary
German term or phrase: Wildreis
finns denna ris-sort i Sverige?
Holger Gremminger
vildris
Explanation:
har jag hört talas om.
Men enligt uppgift lär det vara en grässort, om jag inte missminner mig. Måste forska mer i ämnet.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs 12 mins (2004-03-07 17:15:26 GMT)
--------------------------------------------------

Här får du en länk på köpet:

http://www.wernersgourmeservice.se/undersort.php?hrub_nr=20
Selected response from:

Erik Hansson
Germany
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3vildris
Erik Hansson
4 +1vildrisKatleen Burm


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
vildris


Explanation:
Har aldrig köpt det, men antagligen finns det här.

http://www.arla.se/storkok/templates/viewrecipe.asp?id=1930&...

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-07 11:14:14 (GMT)
--------------------------------------------------

Titta på Google - vildris. Då får du många \"hits\".

Katleen Burm
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Gustavsson
6 mins
  -> Tack så mycket, Eva!

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
vildris


Explanation:
har jag hört talas om.
Men enligt uppgift lär det vara en grässort, om jag inte missminner mig. Måste forska mer i ämnet.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs 12 mins (2004-03-07 17:15:26 GMT)
--------------------------------------------------

Här får du en länk på köpet:

http://www.wernersgourmeservice.se/undersort.php?hrub_nr=20

Erik Hansson
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 44
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Gustavsson: Det är riktigt att det inte är någon rissort botaniskt sett, men det kallas vildris ändå. Det används på samma sätt och ofta, pga priset, som dekorativ och god inblandning. Finns att köpa i Sverige också.
10 mins
  -> Tack Eva, även för intressant information!

agree  xxxBirgitta G
41 mins
  -> Tack!

agree  Mario Marcolin
19 hrs