KudoZ home » German to Swedish » Cooking / Culinary

zartbitter

Swedish translation: mörk choklad


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:zartbitter
Swedish translation:mörk choklad
Entered by: Holger Gremminger

12:26 Mar 7, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Cooking / Culinary
German term or phrase: zartbitter
används ju ofta för chokolad. vad kallas det på svenska?
Holger Gremminger
mörk choklad
Explanation:
Enligt min ordbok.
Selected response from:

Katleen Burm
Grading comment
Tack till er alla!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1mörk
Eva Gustavsson
4bitter
Mario Marcolin
3mörk chokladKatleen Burm


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mörk choklad


Explanation:
Enligt min ordbok.

Katleen Burm
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack till er alla!

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
mörk


Explanation:
choklad, enligt Norstedts. Tyvärr är det nog så att det i Sverige av tradition mest bara finns mörk choklad och mjölkchoklad. Sedan är det ju förstår stor skillnad på t.ex. Lindts Madagascar och deras 85% mörka, etc.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-07 20:57:36 (GMT)
--------------------------------------------------

På chokladomslaget jag har framför mig på bordet nu, Lindt 85%, heter det som på italienska kallas Cioccolato extra amaro på svenska Extra fin mörk choklad. Tysk text saknas tyvärr på förpackningen.

Eva Gustavsson
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: extra mörk eller bitter
7 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bitter


Explanation:
om det är över sådär 50 % kakao. "mörk choklad" i Sverige är det mesta över 35%

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs 11 mins (2004-03-07 19:38:10 GMT)
--------------------------------------------------

halbbitter är väl på 35/40% kakao?

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs 14 mins (2004-03-07 19:41:25 GMT)
--------------------------------------------------

\"Vad är mörk choklad?
Mörk choklad innehåller minst 30% kakao. Traditionellt indelas den mörka chokladen i olika sorter beroende på hur hög kakaohalten är. De vanligaste sorterna är:
Guanaja (70% kakao)
Bitter choklad (50% kakao)
Överdragschoklad (47% kakao)
Blockchoklad (35% kakao)
Vanlig choklad (30% kakao)

Utöver kakao innehåller chokladen socker och vanilj. Mängderna beror på chokladsorten. Högt kakaohalt innebär låg sockerhalt. Ju högre kakaohalt desto bittrare blir chokladen.\"
http://www.lapraline.se/veta.html

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4