KudoZ home » German to Swedish » Electronics / Elect Eng

Button

Swedish translation: skärmknapp


08:51 Mar 14, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng
German term or phrase: Button
Är det verkligen knapp? Det verkar kunna betyda något annat. Ytterligare en sådan där sak som visas på en dataskärm och som man känner igen men inte har något ord för.
Staffan Wiman
Sweden
Swedish translation:skärmknapp
Explanation:
brukar jag kalla knappar som viusas på skärmen. De finns av två typer:
1) Etikett på skärmen som visar vad tangenten (t ex f1) har för funktion (kallas ofta softkey, även i handböcker på tyska faktiskt)
2) Musklickbar knapp (kallas ofta Schaltfläche)
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen + för dina filer som du gav mig i ett annat svar. Jag har läst och begrundat.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Button / knapp
Sven Petersson
4skärmknappReino Havbrandt


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Button / knapp


Explanation:
Om ordet "Button" kommer upp rå skärmen så måste du behandla det som egennamn; om inte så måste det översättas till "knapp".

Du borde verkligen kontaka uppdragsgivaren och KRÄVA en kopia av programmet! Det är helt löjligt och sitta och gissa översättningar i en fragmenterad text.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 107

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson: Kallas ofta för "Schaltfläche"
25 mins
  -> Thank you very much!

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skärmknapp


Explanation:
brukar jag kalla knappar som viusas på skärmen. De finns av två typer:
1) Etikett på skärmen som visar vad tangenten (t ex f1) har för funktion (kallas ofta softkey, även i handböcker på tyska faktiskt)
2) Musklickbar knapp (kallas ofta Schaltfläche)

Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 113
Grading comment
Tack för hjälpen + för dina filer som du gav mig i ett annat svar. Jag har läst och begrundat.