KudoZ home » German to Swedish » Engineering: Industrial

Einrichter

Swedish translation: riggare, maskinställare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Einrichter
Swedish translation:riggare, maskinställare
Entered by: Staffan Wiman

06:39 Mar 28, 2007
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial / Slipmaskin
German term or phrase: Einrichter
Bediener / Einrichter
Operatör / installatör har jag kallat det, men det är nog inte rätt. Samma fråga har förekommit till andra språk, men jag vet ändå inte vad den som kan göra svårare inställningar på maskinen kallas. Justerare skulle det kunna vara, men det ordet ockuperas av sådana som justerar protokoll.
Staffan Wiman
Sweden
riggare, maskinställare
Explanation:
och en massa andra förslag hittar du i yrkesbeskrivningen nedan. Installatör ska man nog akta sig för, för det beskriver väl personalen som monterar och installerar en anläggning? En Einrichter är en person som riggar, ställer in, bestyckar, förbereder osv. innan operatören gör sitt jobb.
Selected response from:

Erik Hansson
Germany
Grading comment
Tack för hjälpen båda två. I prinicp samma svar men 3 minuter snabbare!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4riggare, maskinställare
Erik Hansson
3maskinställare/maskinställare
Lena Samuelsson


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
riggare, maskinställare


Explanation:
och en massa andra förslag hittar du i yrkesbeskrivningen nedan. Installatör ska man nog akta sig för, för det beskriver väl personalen som monterar och installerar en anläggning? En Einrichter är en person som riggar, ställer in, bestyckar, förbereder osv. innan operatören gör sitt jobb.


    Reference: http://afi3.ams.se/Yrken/YrkesBeskrivning.aspx?iYrkeId=256
Erik Hansson
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 114
Grading comment
Tack för hjälpen båda två. I prinicp samma svar men 3 minuter snabbare!

10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
maskinställare/maskinställare


Explanation:
Se definition från arbetsförmedlingen nedan:

Example sentence(s):
  • "Som maskinställare ställer man in de verktyg som används i en maskin för automatisk bearbetning. Maskinställaren provar ut maskinens verktyg och kontrollerar att de fungerar som de ska innan produktionen sätts igång."

    Reference: http://afi3.ams.se/afi3_portal/PortalHandler.asp?chFrameCent...
Lena Samuelsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 86