KudoZ home » German to Swedish » Engineering (general)

Kerbflanke

Swedish translation: bomflank (med serration?)


10:59 Mar 13, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
German term or phrase: Kerbflanke
Vad heter Kerbflanke på svenska?
Jag har begreppen Evolventenflanken och Kerbflanken; den förra termen heter evolventflank på svenska, har jag listat ut, men jag har inte hittat någon svensk motsvarighet till den senare.
Hans Näslund
Sweden
Swedish translation:bomflank (med serration?)
Explanation:
Kerbverzahnung>>spline/bomförband med serration
(Kerbe >> käl) passar inte här
Ref 1 visar bomflanker med evolventprofil
Jag skulle nog hävda, att Kerbflanke/bomflank är ett överordnat begrepp, men din kund vill tydligen ha det till att Kerbflanke är bommar med raka koniska bommar:
http://www.gopion.com/epion-php/board.php?board=HexagonNews&...


--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2008-03-13 14:34:13 GMT)
--------------------------------------------------

Evolventflanke evolventflank
Kerbflanke serrationsflank?
Keilflanken parallel spline
Eller kan det verkligen vara så att man gör laxstjärtsspår, med underskärning, i en spline? Har aldrig sett en sådan, och sökning på dovetail spline ger nil.



--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2008-03-13 22:55:00 GMT)
--------------------------------------------------

Bo: Ja det är otvetydigt olika typer av splines det gäller. Närmare bestämt är det utformningen av splinesbommens flank (sida) det gäller. Det finns evolvent, raka koniska och raka parallella, samt kanske även raka underskurna? (laxstjärt)
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack! Jag provar md bomflank - det ska bli intressant att se vad slutkundens granskare säger om det.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3bomflank (med serration?)Reino Havbrandt
1 -1fotflank
Lennart Helgesson


Discussion entries: 1





  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): -1
fotflank


Explanation:
Gissar att det är fråga om Fußflanke - dvs på kuggväxel.

Lennart Helgesson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 175

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Reino Havbrandt: Det är inte kuggar i kuggväxlar, se mitt svar nedan.
2 hrs

neutral  xxxbofasching: Kan det ha med splines eller klokoppling att göra?
5 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bomflank (med serration?)


Explanation:
Kerbverzahnung>>spline/bomförband med serration
(Kerbe >> käl) passar inte här
Ref 1 visar bomflanker med evolventprofil
Jag skulle nog hävda, att Kerbflanke/bomflank är ett överordnat begrepp, men din kund vill tydligen ha det till att Kerbflanke är bommar med raka koniska bommar:
http://www.gopion.com/epion-php/board.php?board=HexagonNews&...


--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2008-03-13 14:34:13 GMT)
--------------------------------------------------

Evolventflanke evolventflank
Kerbflanke serrationsflank?
Keilflanken parallel spline
Eller kan det verkligen vara så att man gör laxstjärtsspår, med underskärning, i en spline? Har aldrig sett en sådan, och sökning på dovetail spline ger nil.



--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2008-03-13 22:55:00 GMT)
--------------------------------------------------

Bo: Ja det är otvetydigt olika typer av splines det gäller. Närmare bestämt är det utformningen av splinesbommens flank (sida) det gäller. Det finns evolvent, raka koniska och raka parallella, samt kanske även raka underskurna? (laxstjärt)


    Reference: http://ww3.cad.de/foren/ubb/uploads/Leo+Laimer/Evolventen.jp...
    Reference: http://de.wikipedia.org/wiki/Passverzahnung
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 308
Grading comment
Tack! Jag provar md bomflank - det ska bli intressant att se vad slutkundens granskare säger om det.