KudoZ home » German to Swedish » Engineering (general)

Löffelbagger

Swedish translation: grävmaskin


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Löffelbagger
Swedish translation:grävmaskin
Entered by: Erik Hansson

09:33 Mar 9, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
German term or phrase: Löffelbagger
Utrustning för grävning eller för transport (utrustningen hängs fast i skopan med kedjor etc.)
Länken nedan (innehåller bild) beskriver visserligen en leksak, men ofta brukar det kallas samma sak, oavsett om fordon eller leksak.

http://www.geschenk-geschenkideen.de/geschenkidee/101734.htm
Erik Hansson
Germany
grävmaskin
Explanation:
Engström:
skopmudderverk, skopverk, grävmaskin

Ernst:
Löffelbagger m / shovel o. dipper dredger (GB), [mechanical o. power] shovel o. navvy (US), dredging shovel (US)
auf Zug arbeitender Löffelbagger / dragshovel
Löffelbagger m auf Raupenketten / crawler shovel
Löffelbagger großer Reichweite / stripping shovel
Löffelbagger m mit Schleppschaufel / shovel with dragline equipment

Engström om 'shovel':
grävmaskin, skopa, lastskopa,
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack! Inte lönt att gräva vidare i detta ;-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2höjd- eller djupgrävare
Holger Gremminger
4 +1grävmaskin
Mats Wiman


Discussion entries: 1





  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Löffelbagger
grävmaskin


Explanation:
Engström:
skopmudderverk, skopverk, grävmaskin

Ernst:
Löffelbagger m / shovel o. dipper dredger (GB), [mechanical o. power] shovel o. navvy (US), dredging shovel (US)
auf Zug arbeitender Löffelbagger / dragshovel
Löffelbagger m auf Raupenketten / crawler shovel
Löffelbagger großer Reichweite / stripping shovel
Löffelbagger m mit Schleppschaufel / shovel with dragline equipment

Engström om 'shovel':
grävmaskin, skopa, lastskopa,

Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 45
Grading comment
Tack! Inte lönt att gräva vidare i detta ;-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: el. bara "grävare"
7 mins

17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Löffelbagger
höjd- eller djupgrävare


Explanation:
beroende på åt vilket håll skopan sitter, bilden visar en djupgrävare

Använd "grävmaskin"

(min far var resemontör hos Åkermans och Volvo i 30 år ...)

--------------------------------------------------
Note added at 28 mins (2004-03-09 10:01:53 GMT)
--------------------------------------------------

Översta bilden i länken i din \"Note\" visar en djupgrävare. Den gamla maskinen längre ner på sidan är en höjdgrävare.

Holger Gremminger
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 36

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lennart Helgesson: grävmaskin
4 mins

agree  BedaB
5 hrs