KudoZ home » German to Swedish » Engineering (general)

Freimaßtoleranz

Swedish translation: generell tolerans


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Freimaßtoleranz
Swedish translation:generell tolerans
Entered by: Erik Hansson

10:32 Mar 30, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / ritningsmall
German term or phrase: Freimaßtoleranz
Står i en ritningsmall.
Mitt hemmasnickrade arbetsbegrepp: "fri måttolerans".
Men vad heter det egentligen?
Erik Hansson
Germany
generell tolerans
Explanation:
även benänningen allmäntolerans används.
Det innebär att man inte sätter ut toleranser för varje mått, utan hänvisar till en norm och en klass, (fin, grov etc).
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1generell toleransReino Havbrandt
2frigångstoleransmyrwad


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
frigångstolerans


Explanation:
...kanske?

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-30 10:41:33 (GMT)
--------------------------------------------------

1 Googleträff: www.zeta.se/pdf/csf.pdf

myrwad
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 274

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
generell tolerans


Explanation:
även benänningen allmäntolerans används.
Det innebär att man inte sätter ut toleranser för varje mått, utan hänvisar till en norm och en klass, (fin, grov etc).


    Reference: http://supplier.saab.com/std/docs/3165.pdf
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 308
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Klas Törnquist: Låter rätt! Om ej annat anges gäller SMS....
3 hrs