KudoZ home » German to Swedish » Food & Drink

mittlere Körnung

Swedish translation: mellangrovt socker


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Zucker mit mittlerer Körnung
Swedish translation:mellangrovt socker
Entered by: Erik Hansson

08:00 Nov 7, 2007
German to Swedish translations [PRO]
Food & Drink / socker
German term or phrase: mittlere Körnung
Det rör sig om en typ av strösocker med genomsnittlig kornighet. I samma text förekommer "feine Körnung" som jag översätter till "finkornigt" (substantiv kan i detta sammanhang ersättas med adjektiv).

Sötningslexikon på Dansukker gav en del, men inte tillräckligt.
http://web.dansukker.com/Default.aspx?ID=27
Erik Hansson
Germany
mellangrovt socker
Explanation:
"Feine Körning" är väl egentligen det som vi kallar vanligt strösocker. Det finns även en grövre, billigare sort.

Men när det gäller "mittlere Körnung" vet jag inte vilken motsvarande sorts socker det rör sig om. Se den här länken där man bl.a. talar om en 500-kristall för strösocker. Kanske det kan hjälpa vidare
Selected response from:

Lena Samuelsson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen, Lena. Det är ett elände när tyskarna och svenskarna klassar sina sockersorter på olika sätt ;-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3medelfin kornighetmyrwad
2 +1mellangrovt socker
Lena Samuelsson


  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
mellangrovt socker


Explanation:
"Feine Körning" är väl egentligen det som vi kallar vanligt strösocker. Det finns även en grövre, billigare sort.

Men när det gäller "mittlere Körnung" vet jag inte vilken motsvarande sorts socker det rör sig om. Se den här länken där man bl.a. talar om en 500-kristall för strösocker. Kanske det kan hjälpa vidare


    Reference: http://www.retail.daniscosugar.se/cms/resources/file/eb36744...
Lena Samuelsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 40
Grading comment
Tack för hjälpen, Lena. Det är ett elände när tyskarna och svenskarna klassar sina sockersorter på olika sätt ;-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
1 day12 hrs
  -> Tack Mario!

31 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
medelfin kornighet


Explanation:
fin- och grovkornigt socker och socker med medelfin kornighet

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish