KudoZ home » German to Swedish » Furniture / Household Appliances

Schenkelmaß

Swedish translation: väggmått


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Schenkelmaß
Swedish translation:väggmått
Entered by: Erik Hansson

14:29 Mar 14, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Furniture / Household Appliances / köksmöbler (bänkskåp)
German term or phrase: Schenkelmaß
Det rör sig om längd och djup för ett skåp, dvs. hur pass mycket plats som behövs för att ställa upp skåpet. Plats för att öppna luckor etc. är i detta fall ovidkommande. Begreppet Schenkelmaß förekommer i en massa olika sammanhang, bl.a. även för tänger och saxar (skänklarna avses), men här menas något annat. Det förekommer även för duschkabiner och liknande. Tysken säger "Duschkabine, Schenkelmaß 90 x 90 cm", svensken däremot "Duschkabin, 90 x 90 cm". Men visst finns det ord på svenska?
KudoZ innehöll engelska side dimensions men det är inget jag kan bygga vidare på. Tack!
Erik Hansson
Germany
väggmått
Explanation:
Så hette det för 50 år sedan, jag tror inte det har ändrats.

--------------------------------------------------
Note added at 40 mins (2008-03-14 15:10:36 GMT)
--------------------------------------------------

Samma hypotes som Lennart.

--------------------------------------------------
Note added at 51 mins (2008-03-14 15:21:31 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.svenssonsror.se/Katalog_07.pdf

Q.E.D
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack till er alla för många intressanta uppslag! Mycket lärorikt. Efter ytterligare sökning och diskussion med kund bestämmer jag mig för väggmått.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1väggmått
Sven Petersson
4yttermåttasptech
3skänkelmåttReino Havbrandt
3 -1se nedan
Lennart Helgesson


Discussion entries: 1





  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
se nedan


Explanation:
Gissar att det gäller s.k. hörnbänkskåp och liknande.
Då säger vi: hörnbänkskåp 90 x 90 cm.
Det är måtten på de två sidorna som står mot väggen.
Schenkel är här vad vi kallar vinkelben på svenska och det som avses med Schenkelmass bör vara vinkelbenens längd.

Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mats Wiman: se svens svar. 'se nedan' gör sig dåligt i KOG. Annars rätt!
18 hrs

28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
yttermått


Explanation:
Det är mitt förslag sedan jag sett ordet i ett antal sammanhang.
Om det bara gällde möbler m.m. skulle man ju kunna tro att det betydde "mått i (vadhöjd) knähöjd" eller något sådant, men uttrycket är tydligen vanligare än så.

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Nä, då hade där stått "Außenmaß"!
10 mins
  -> ett nytt ord för mig i så fall!

agree  Cecilia Richter Ekholm: http://www.schulte.de/pics/produktdownloads/Hinweis_fuer_die...
12 mins

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
väggmått


Explanation:
Så hette det för 50 år sedan, jag tror inte det har ändrats.

--------------------------------------------------
Note added at 40 mins (2008-03-14 15:10:36 GMT)
--------------------------------------------------

Samma hypotes som Lennart.

--------------------------------------------------
Note added at 51 mins (2008-03-14 15:21:31 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.svenssonsror.se/Katalog_07.pdf

Q.E.D


    Reference: http://torkelson.se/index.php?option=com_content&task=view&i...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 6
Grading comment
Tack till er alla för många intressanta uppslag! Mycket lärorikt. Efter ytterligare sökning och diskussion med kund bestämmer jag mig för väggmått.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mats Wiman: Se: http://www.agatansbad.se/Shop/Index.php?sArtId=5016
18 hrs
  -> Tackar ödmjukast!

21 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
skänkelmått


Explanation:
Ordet skänkel finns i svenskan, i samma betydelser som i tyskan. Schenkel i inredningstekniken verkar syfta på de två delarna i olika typer av hörn- och vinkelmöbler och -inredningar. Ett skänkelmått i ett kök syftar troligen på: "den vinklade köksinredningens sammanlagda väggmått. Även en hörnsoffa har två (olika) skänkelmått. Så det är inte omöjligt att fylla denna lucka i det svenska byggspråket med ett trevligt inlån från tyskan. Deutschland, Deutschland über alles!

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs (2008-03-15 11:32:14 GMT)
--------------------------------------------------

Ett duschskåp som placeras i ett hörn har ju två skänkelmått


    Reference: http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=O324177&i_w...
Reino Havbrandt
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 8