KudoZ home » German to Swedish » Manufacturing

Fließgrenze

Swedish translation: flytgräns


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Fließgrenze
Swedish translation:flytgräns
Entered by: Andreas Miehling

17:06 Aug 3, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Manufacturing
German term or phrase: Fließgrenze
Es gibt zu diesem Wort keinen Satz (da Überschrift). Sie steht im Zusammenhang mit einer Gießmaschine:
Fließgrenze bei Gußmaterial A: 1,2 ml, 2500 mPa, 15% Festkörper 1-3mm.

Im voraus Danke für jede Hilfe!
Andreas Miehling
Sweden
flytgräns
Explanation:
enligt Engström. Anger hållfasthet.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-08-03 17:14:35 (GMT)
--------------------------------------------------

http://w3.msi.vxu.se/~pku/FyB702/Dragprov.html:
Nästan synonym med elasticitetsgräns är flytgräns σf definierad som den spänning vid vilken begynnande flytning hos materialet inträder.


--------------------------------------------------
Note added at 2004-08-03 17:24:12 (GMT)
--------------------------------------------------

Exemplet ovan var kanske inte så väl valt, då det handlar om dragprov på metaller, men flytgräns förekommer också när det handlar om t ex jordar, slam od, dvs material liknande dem som hanteras vid gjutning. Är dock ingen expert inom området.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
First come - first served. :-) Tack till er båda!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1flytgränsmyrwad
4flytgräns, flytning
Mats Wiman


Discussion entries: 1





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
flytgräns


Explanation:
enligt Engström. Anger hållfasthet.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-08-03 17:14:35 (GMT)
--------------------------------------------------

http://w3.msi.vxu.se/~pku/FyB702/Dragprov.html:
Nästan synonym med elasticitetsgräns är flytgräns σf definierad som den spänning vid vilken begynnande flytning hos materialet inträder.


--------------------------------------------------
Note added at 2004-08-03 17:24:12 (GMT)
--------------------------------------------------

Exemplet ovan var kanske inte så väl valt, då det handlar om dragprov på metaller, men flytgräns förekommer också när det handlar om t ex jordar, slam od, dvs material liknande dem som hanteras vid gjutning. Är dock ingen expert inom området.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 26
Grading comment
First come - first served. :-) Tack till er båda!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt
4 hrs
  -> Tack Reino!

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Fließgrenze
flytgräns, flytning


Explanation:
= gränsen mellan fast och flytande form

Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4