KudoZ home » German to Swedish » Manufacturing

Ganzer Satz > Hel mening

Swedish translation: Kopplingsskåp / apparatskåp


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Schaltschrank
Swedish translation:Kopplingsskåp / apparatskåp
Entered by: Andreas Miehling

11:51 Aug 4, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Manufacturing / Maschinen
German term or phrase: Ganzer Satz > Hel mening
*Die Bedienplätze befinden sich vor den, an der Anlage befindlichen, Bedienpulten oder am, im Schaltschrank befindlichen, Bedientableau der Anlage.*

Vor allem die Wörter mit "Bedienen" sind wichtig. Danke schonmal!
Andreas Miehling
Sweden
Manöver
Explanation:
Bedienplatz = Manöverplats, Manöverställe
Bedienpult = Manöverpulpet (?) Kontrollcentral (?)
Bedientableau = Manöverindikering (?) Manövertablå (?)

Manöver / Manövrering?

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2004-08-04 12:15:12 GMT)
--------------------------------------------------

Schaltschrank = Kopplingsskåp
Selected response from:

Holger Gremminger
Grading comment
Alla svar var bra. Holger var först och får poäng. Ni var alla till stor hjälp! Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Operatörsplatserna finns framförasptech
4meningenReino Havbrandt
3 +1Manöver
Holger Gremminger


Discussion entries: 1





  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Manöver


Explanation:
Bedienplatz = Manöverplats, Manöverställe
Bedienpult = Manöverpulpet (?) Kontrollcentral (?)
Bedientableau = Manöverindikering (?) Manövertablå (?)

Manöver / Manövrering?

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2004-08-04 12:15:12 GMT)
--------------------------------------------------

Schaltschrank = Kopplingsskåp

Holger Gremminger
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Alla svar var bra. Holger var först och får poäng. Ni var alla till stor hjälp! Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Klas Törnquist: Låter bra! "Pult" kanske översätts bättre med konsol?
7 mins
  -> ;-) See my note above. Do you see this sort of thing in Germany?

24 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Operatörsplatserna finns framför


Explanation:
systemets manöverpulpeter eller vid den manöverpanel som finns i elskåpet

(Das Wort "Bedien..." kann nicht ins Schwedische eindeutig übersetzt werden)

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad: Tack för att du inte använder konsol, sådana har man för att hänga upp hyllor!
24 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
meningen


Explanation:
Die Bedienplätze befinden sich vor den, an der Anlage befindlichen, Bedienpulten oder am, im Schaltschrank befindlichen, Bedientableau der Anlage

Maskinen manövreras från manöverpanelen vid maskinen eller från manöverpanelen på kopplingsskåpet.
Maskin kan ev bytas mot anläggning, och vist kan man använda operatörspult eller manöverpult också. Även operatörskonsol är etablerat.

Reino Havbrandt
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 16