KudoZ home » German to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

Kollisionsschalter

Swedish translation: kollisionsvakt, kollisionsbrytare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Kollisionsschalter
Swedish translation:kollisionsvakt, kollisionsbrytare
Entered by: Staffan Wiman

07:40 Oct 29, 2006
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Svetsaggregat
German term or phrase: Kollisionsschalter
Not/Aus für Abschaltdose, Kollisionsschalter.
Det borde ju heta kollisionskontakt eller -brytare men jag hittar inga belägg för det.
Staffan Wiman
Sweden
kollisionsvakt
Explanation:
Ofta kallar man brytare med övervakningsfunktion för vakter, jfr nivåvakt, temperaturvakt, varvtalsvakt osv.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen båda två!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4kollisionsvaktmyrwad
3kollisionsbrytareReino Havbrandt


  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kollisionsbrytare


Explanation:
Fast vad skillnaden på Abschaltdose, Kollisionsschalter är vet jag inte. Kanske är abschaltdose den "dosa" på sladden som sköter avstängningen, medan Kollisionsschalter sitter på skärhuvudet och känner av kollissionen.

Example sentence(s):
  • har också kollisionsskydd som fungerar så att x- och y- ... en kraftigare kollision så finns ett brytskydd som sista. säkerhetsåtgärd
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 403

1 day1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kollisionsvakt


Explanation:
Ofta kallar man brytare med övervakningsfunktion för vakter, jfr nivåvakt, temperaturvakt, varvtalsvakt osv.

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 819
Grading comment
Tack för hjälpen båda två!